Naamsbekendheidonderzoek

De mate van naamsbekendheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste marketing doelstellingen. Een hoge naamsbekendheid onder uw doelgroep zorgt er namelijk voor dat potentiële klanten uw organisatie en uw producten of diensten kunnen overwegen. Uw product kan veel beter zijn dan het product van de concurrentie of uw dienstverlening veel passender, maar uw doelgroep moet dan wel weten van het bestaan. Markteffect kan door middel van naamsbekendheidsonderzoek uw huidige bekendheid en die van uw concurrenten in kaart brengen. 

Direct aan de slag?
Bereken dan meteen de prijs voor uw naamsbekendheidsonderzoek. U ontvangt direct een prijsindicatie.

We brengen verschillende niveaus van naamsbekendheid in beeld:

Top of mind naamsbekendheid

In hoeverre wordt uw organisatie en die van uw directe concurrenten als eerste door uw doelgroep spontaan (open vraag) genoemd? Hoe hoger uw top of mind bekendheid, hoe eerder u overwogen zal worden ten opzichte van uw concurrenten.

Spontane naamsbekendheid

In hoeverre en hoe vaak wordt uw organisatie en die van uw directe concurrenten door uw doelgroep spontaan (open vraag) genoemd? Hoe hoger uw spontane bekendheid, hoe eerder u overwogen zal worden. Het effect is hierbij echter minder sterk dan bij de top-of-mind bekendheid.

Geholpen naamsbekendheid

In hoeverre is uw doelgroep bekend met uw organisatie en directe concurrenten wanneer Markteffect uw doelgroep een lijst met de naam (geholpen) van uw organisatie en die van uw concurrenten voorlegt? Geholpen bekendheid is van groot belang, omdat de herkenning kan zorgen voor een betrouwbaar imago en uiteraard van invloed is bij het overwegingsproces.

Inhoudelijke bekendheid

Welke kennis heeft de doelgroep van uw organisatie en uw producten en/of diensten? Indien een organisatie een hoge organisatiebekendheid heeft, maar een lage inhoudelijke bekendheid betekent dit dat de opgebouwde naamsbekendheid niet volledig benut wordt. Dit kan ook gelden voor uw producten en/of diensten portfolio. Indien een bestaande klant niet weet welke producten u allemaal aanbiedt, is er nog veel omzetgroei te realiseren door aan de inhoudelijke bekendheid te werken. 


Meer weten over naamsbekendheidonderzoek?

 

Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies over het verkrijgen van inzicht in de naamsbekendheid van uw organisatie.


Edgar de Beule
Algemeen directeur

Diepgang

Naast de verschillende niveaus van bekendheid is het nuttig om te weten wat de bron van deze bekendheid is. De bron van de bekendheid geeft uw organisatie inzicht in hoe deze bekendheid tot stand is gekomen. Dit kan u helpen met het effectiever inzetten van uw marketing- en communicatiemiddelen. Als u de bekendheid wil meten in relatie tot een campagne die u uitvoert, denk dan ook aan een campagne effectmeting. Ook brengen we de overweging in kaart. Daarmee krijgt u inzicht in welk deel van het koopproces winst te behalen is. 

Methode

Afhankelijk van uw doelgroep bepalen we samen op welke manier Markteffect het onderzoek uitvoert. De methode van veldwerk kan bij elk onderzoek verschillen. 

Consumentenonderzoek :

 

online veldwerk

ons eigen onderzoekspanel

B2B-onderzoek:

 

telefonisch

of via onze doelgroeppanels

Voor wie?

Markteffect voert naamsbekendheidsonderzoeken uit voor organisaties waarbij de naamsbekendheid een rol speelt in het beslissingsproces van de doelgroep. Markteffect voert deze onderzoeken uit voor zowel consumentenorganisaties als bedrijven die business-to-business opereren. 

Wat kost een naamsbekendheidonderzoek?

Wij verzorgen voor u:

Kick-off meeting en afstemming

Maatwerk vragenlijst met alle onderwerpen

Het bevragen van uw doelgroep

Analyse en rapportage inclusief aanbevelingen

cup icon

Bereken nu binnen één minuut de prijs voor het uitvoeren van uw eigen naamsbekendheidonderzoek.

Na het invullen van uw wensen ontvangt u direct een prijsindicatie op uw scherm!

Bereken de prijs
  • Vrijblijvend contact met één van onze research consultants
  • Indien gewenst een offerte op maat binnen 24 uur