Een goed imago komt te voet en gaat te paard. Een veel gehoord spreekwoord dat maar al te duidelijk aangeeft dat een positieve verandering in imago een langdurig en uitdagend proces is. De rol van het imago is essentieel in de oriëntatie- en beslissingsfase van uw potentiële afnemers. Een organisatie met een uitstraling die past bij de wensen van de doelgroep heeft een enorm concurrentievoordeel. Door middel van imago-onderzoek brengt Markteffect in kaart in hoeverre uw imago aansluit op uw gewenste imago en kernwaarden.
Rol van het imago
Als uw doelgroep bekend is met uw naam wil dat nog niet zeggen dat zij producten en/of diensten bij u gaan afnemen. De concurrentie ligt op de loer en uw doelgroep zal een gefundeerde, weloverwogen keuze willen maken. Imago speelt daarin een cruciale rol. Een voorbeeld is een organisatie die door consumenten niet wordt overwogen, omdat zij het imago heeft enorm duur te zijn. Ook al is dit niet waar, toch nemen veel consumenten de organisatie niet verder in overweging.
Gewenst imago
Om gericht imago-onderzoek uit te voeren, nemen we als uitgangspunt de identiteit (wie zijn we?) en het gewenste imago (wat is het gewenste beeld van de organisatie?). Het gewenste imago kan bestaan uit typeringen waarin de organisatie wil uitblinken: imagowaarden. Een organisatie die zich wil profileren als innovatief kan hiermee toetsen in hoeverre de doelgroep dit herkent. Op deze manier weten in hoeverre de doelgroep de gewenste imagowaarden passend vindt.
Markteffect heeft ervaring met imago onderzoek in uiteenlopende branches. Afhankelijk van uw doelgroep bepalen we samen op welke manier we het onderzoek uitvoeren. Om de doelgroep optimaal te ondervragen, leveren wij maatwerk.
Online veldwerk
Telefonisch veldwerk
Doelgroeppanels
Imagomatrix
Markteffect geeft tijdens de rapportage van de resultaten uw imago op een visuele wijze weer. Dit doen we onder andere met imagomatrix, waarin we weergeven in hoeverre:
De aspecten die relatief hoog scoren op beide waarden zorgen voor het onderscheidend vermogen van uw organisatie. Als een aspect lager scoort, moet u werken aan het uitdragen of de passendheid van het aspect.
Conversieratio
Een belangrijke graadmeter voor het succes van organisaties is de conversieratio. Markteffect brengt met een geijkte methode in kaart welk percentage van de doelgroep uw producten of diensten kent en overweegt en welk percentage er een voorkeur voor heeft.
Uw doelgroep komt namelijk niet alleen met de communicatie van uw organisatie, maar ook die van uw concurrenten in aanraking. Door inzicht te verkrijgen in de belangrijkste graadmeters, kunt u een strategie bepalen die leidt tot een hogere conversieratio. We helpen u hier graag bij!
Voor meer informatie over imago onderzoek, de werkwijze van Markteffect of overige vragen kunt u contact met ons opnemen.
Kick-off meeting en afstemming
Maatwerk vragenlijst met alle onderwerpen
Het bevragen van uw doelgroep
Analyse en rapportage inclusief aanbevelingen
Bereken nu binnen één minuut de prijs voor het uitvoeren van uw eigen imago-onderzoek.
Na het invullen van uw wensen ontvangt u direct een prijsindicatie op uw scherm!
Bereken de prijs