Doelgroeponderzoek

Een doelgroeponderzoek is onmisbaar wanneer u een nieuwe dienst of een nieuw product op de markt wil gaan zetten. Op welke doelgroep moet u zich richten? En welke wensen en behoeften heeft deze doelgroep? Hoe zorgt u dat u deze doelgroep effectief raakt? Allerlei vragen waarmee Markteffect u verder kan helpen!

Een doelgroeponderzoek richt zich met name op de doelgroep in plaats van een product of dienst. Met een doelgroeponderzoek is het mogelijk de doelgroep op nauwkeurige wijze te doorgronden. Zo kan nauwkeurig worden bepaald waar de doelgroep zich bevindt, kunnen demografische kenmerken geïdentificeerd worden en kan bepaald worden hoe deze doelgroep het best te bereiken is. Door uw doelgroep goed te kennen kunnen marketinginspanningen gerichter worden ingezet, wat kan leiden tot effectiever campagnes en lager mediaspends.

Nauwkeurig bepalen waar de doelgroep zich bevindt

Identificeren van veel voorkomende demografische kenmerken

 

Efficiënte marketinginspanningen

Verschillende soorten doelgroeponderzoek

Behoeftenonderzoek

Dit onderzoek is toegespitst op de behoeften van uw al bestaande doelgroep of juist bruikbaar wanneer u meer wilt weten over een potentiële doelgroep. De volgende vragen staan bij dit onderzoek centraal:  is de doelgroep geïnteresseerd in uw product of dienst? Aan welke wensen en eisen moet het volgens hen voldoen?  Wat vinden zij een acceptabele prijs voor uw product of dienst?

Klanttevredenheid

Onderzoek naar de tevredenheid van uw huidige doelgroep. Een positieve verandering realiseren in de klanttevredenheid is een hele opgave. Daarom is het essentieel om te weten aan welke knoppen u moet draaien om het maximale resultaat te bereiken. Vragen die centraal staan zijn: hoe tevreden is uw doelgroep? Hoe loyaal zijn ze? Waar liggen de verbeterpunten? 

Medewerkersbetrokkenheid

Dit marktonderzoek naar de doelgroep kan vergeleken worden met het klanttevredenheidsonderzoek, met het verschil dat in deze analyse de medewerkers centraal staan. Vragen die centraal staan: Hoe betrokken zijn uw medewerkers? Welke aspecten zijn van invloed op de betrokkenheid? Bevelen uw medewerkers de organisatie aan?

Naamsbekendheid

Onderzoek naar de bekendheid van uw organisatie onder uw doelgroep. Wij brengen verschillende niveaus van naamsbekendheid in kaart. Vragen die centraal staan: Is uw doelgroep bekend met de naam van de organisatie? Hoe staat het met de inhoudelijke bekendheid? Is de doelgroep ook bekend met uw concurrentie?


Meer weten over doelgroeponderzoek?

 

Bovenstaande voorbeelden zijn slechts een beperkte indicatie van de doelgroeponderzoeken die wij kunnen uitvoeren. Heeft u een specifieke vraag waarvan u zich afvraagt of deze kan worden beantwoord door onderzoek naar de doelgroep te doen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. 


Stefanie Pallandt
Research consultant

Onze rapportage

We leveren geen rapport dat enkel bestaat uit harde cijfers, we zorgen ervoor dat het rapport een handleiding is om uw organisatie naar het volgende niveau te helpen. U ontvangt heldere adviezen en aanbevelingen en weet zo precies waar uw verbeterpunten zullen liggen. Natuurlijk kunnen wij voor u ook een continue meting uitvoeren, zodat u precies kunt achterhalen of uw veranderingen effect hebben.

Wat kost een doelgroeponderzoek?

Wij verzorgen voor u:

Kick-off meeting en afstemming

Maatwerk vragenlijst met alle onderwerpen

Het bevragen van uw doelgroep

Analyse en rapportage inclusief aanbevelingen

cup icon

Bereken nu binnen één minuut de prijs voor het uitvoeren van uw eigen doelgroeponderzoek.

Na het invullen van uw wensen ontvangt u direct een prijsindicatie op uw scherm!

Bereken de prijs
  • Vrijblijvend contact met één van onze research consultants
  • Indien gewenst een offerte op maat binnen 24 uur