Phone
🏆 Winnaar Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020 🏆

Corona Barometer - Resultaten meting vier 

Resultaten vierde meting Corona Barometer zijn bekend!

Markteffect heeft reeds vier metingen uitgevoerd van de barometer omtrent consumentengedrag in tijden van het Coronavirus. Deze barometer geeft inzichten in de gedragsontwikkelingen op totaalniveau én in elf verschillende branches. De barometer zoomt in op de consequenties op korte, middellange en lange termijn. De vierde meting heeft plaatsgevonden van15 t/m 18 mei 2020. Deze vier metingen tezamen hebben geleidt tot het signaleren van ontwikkelingen in de tijd.

Zo is in de derde en vierde meting duidelijk te zien dat de grootste schrik er stilletjes aan vanaf gaat, maar dat het coronavirus wel een grote impact heeft op de levens van mensen. De algemene resultaten lijken stabiel te blijven tijdens de derde en vierde meting. We herkennen in de afgelopen twee weken dan ook geen grote veranderingen meer in het algemene gedrag was de consument vertoont. Dat de schrik er vanaf gaat is te merken aan het feit dat Nederlanders zich minder zorgen maken over zijn/haar eigen gezondheid en die van familie/vrienden.

Ook is te zien dat de uitgaven zich weer steeds meer beginnen te bewegen naar het ‘normale’ uitgavepatroon wat men had vóór coronatijd. Het percentage respondenten die aangeeft minder uit te geven dan normaal, daalt dan ook. Daarnaast worden de maatregelen vanuit de overheid minder als reden gegeven om géén fysieke winkels te bezoeken en is het duidelijk dat men steeds meer de fysieke winkels durft te bezoeken.

In de metingen zijn de volgende branches individueel onderzocht. Hier voegen wij voor de volgende meting graag uw branche aan toe!

Keukens & Sanitair

Wonen 

Slapen

Consumenten Elektronica

FMCG & Retail

Automotive

Financiële producten

Leisure

Reizen & Vakanties

Loterijen

Kleding

Als we kijken naar de branche specifieke resultaten, lijken consumenten licht te zien aan het einde van de coronavirus tunnel. Waar in de derde meting te zien was dat het vakantiegeld minder aan vakanties werd uitgegeven, en meer aan andere dingen, is in de vierde meting te zien dat meer consumenten een vakantie hebben geboekt ondertussen. Het aantal Nederlandse consumenten dat aangeeft in eigen land en binnen Europa op vakantie te gaan is dan ook gestegen ten opzichte van de derde meting (+11% en +7%).

Opvallend is dat de dierentuin steeds populairder wordt als activiteit die wordt ondernomen nadat de regels versoepeld zijn. Er is dan ook een stijging te herkennen in iedere meting. Ook is gevraagd naar wat men belangrijk vindt wanneer men overweegt een activiteit te ondernemen. Daarbij worden nog steeds betaalbaarheid, hygiëne, veiligheid en rust als belangrijkste elementen aangemerkt. Echter zit in de aspecten hygiëne en veiligheid wel een dalende trend, waar bij het aspect rust een lichte stijgende trend te zien is.

Op deze pagina kunt u een aantal resultaten uit de vierde (meest recente) meting van de barometer downloaden. Ook vindt u in dit document een paar kleine tipjes van de sluier omtrent de branche specifieke resultaten. Bent u benieuwd naar de ontwikkelingen in uw specifieke branche en/of op algemeen niveau? Laat het ons dan weten! Markteffect zal vervolgmetingen inzetten indien er voldoende deelnemers zijn. Tevens is het volledige rapport van de vierde meting nog af te nemen.

Deelname aan of afname van de rapporten van de Corona Barometer bedraagt € 950,- ex. btw per meting per branche.


Meer weten over de Corona Barometer?

 

Wilt u meer weten of heeft u vragen over de Corona Barometer? Wij helpen u graag verder!


Michael Petit
Client Consultant