Welk gedrag vertonen consumenten tijdens de corona pandemie?

De Corona Barometer geeft inzichten in consumentengedrag gedurende de coronacrisis. Corona treft ons namelijk allemaal en met de barometer kunnen de daadwerkelijke gevolgen op het consumentengedrag in kaart worden gebracht. De barometer geeft namelijk inzicht in gedragsontwikkelingen op totaalniveau én in elf verschillende branches. Er wordt ingezoomd op de consequenties op korte, middellange en lange termijn.

Markteffect heeft reeds vier metingen uitgevoerd van de barometer omtrent consumentengedrag in tijden van de coronacrisis. De vierde meting heeft plaatsgevonden van 15 tot en met 18 mei 2020. Deze vier metingen tezamen hebben geleidt tot het signaleren van ontwikkelingen over tijd.

Download hier de resultaten van de meest recente uitvoering van de Corona Barometer.

De Markteffect Corona Barometer

De Corona Barometer bevat inmiddels vier metingen. Er is gekozen voor een barometer, zodat er over tijd gemeten kan worden en er dus gekeken kan worden naar de ontwikkelingen gedurende de coronacrisis langer in ons land is. Zo is in de derde en vierde meting duidelijk te zien dat de grootste schrik er stilletjes aan vanaf gaat, maar dat het virus wel een grote impact heeft op de levens van mensen.

De algemene resultaten lijken stabiel te blijven tijdens de derde en vierde meting. In de vierde meting blijken dan ook geen grote veranderingen meer in het algemene gedrag wat de consument vertoont. Dat de schrik er vanaf gaat is te merken aan het feit dat Nederlanders zich minder zorgen maken over zijn of haar eigen gezondheid en die van familie en vrienden.

Ook is te zien dat de uitgaven zich weer steeds meer beginnen te bewegen naar het ‘normale’ uitgavepatroon wat men vóór de crisis had. Het percentage respondenten dat aangeeft minder uit te geven dan normaal, daalt dan ook. Daarnaast worden de maatregelen vanuit de overheid minder als reden gegeven om géén fysieke winkels te bezoeken en is het duidelijk dat men steeds meer de fysieke winkels durft te bezoeken.

Het onderzoek

De invloed van corona op het consumentengedrag is voor een elftal branches individueel onderzocht. Zo is er gekeken naar:

  • Keukens & Sanitair
  • Wonen
  • Slapen
  • Consumenten Elektronica
  • FMCG & Retail
  • Automotive
  • Financiële producten
  • Leisure
  • Reizen & Vakanties
  • Loterijen
  • Kleding

Als we kijken naar de branche specifieke resultaten, lijken consumenten licht te zien aan het einde van de coronavirus-tunnel. Waar in de derde meting te zien was dat het vakantiegeld minder aan vakanties werd uitgegeven, en meer aan andere dingen, is in de vierde meting te zien dat meer consumenten ondertussen een vakantie hebben geboekt. Het aantal Nederlandse consumenten dat aangeeft in eigen land en binnen Europa op vakantie te gaan, is dan ook gestegen ten opzichte van de derde meting (+11% en +7%).

Opvallend is dat de dierentuin steeds populairder wordt als activiteit die wordt ondernomen nadat de regels versoepeld zijn. Er is dan ook een stijging te herkennen in iedere meting. Ook is gevraagd naar wat men belangrijk vindt wanneer men overweegt een activiteit te ondernemen. Daarbij worden nog steeds betaalbaarheid, hygiëne, veiligheid en rust als belangrijkste elementen aangemerkt. Echter zit in de aspecten hygiëne en veiligheid wel een dalende trend, waar bij het aspect rust een lichte stijgende trend te zien is.

De resultaten

Bent u benieuwd naar de ontwikkelingen in uw specifieke branche en/of op algemeen niveau? Of staat uw branche nog niet op de lijst met onderzochte branches? Laat het ons dan weten! Markteffect vindt het namelijk belangrijk er zorg voor te dragen dat de beste en meest relevante inzichten beschikbaar zijn voor u.

Hier vindt u enkele relevante pagina's:

Onderzoeksmethoden

Benieuwd welke methoden er zijn om uw onderzoeksvraag te beantwoorden? Dan zit u hier goed.  Bekijk hier het overzicht van al onze onderzoeksmethoden.

Meer info

Kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek is de juiste onderzoeksmethode wanneer u inzicht wenst in achterliggende argumenten en gedachtegangen van een bepaalde doelgroep. De uitkomst van kw…

Meer info

Zorg

De zorg is in meerdere opzichten een snel veranderende sector. Nadat Covid-19 in 2020 de wereld in haar greep nam, is de druk op de zorg gigantisch gestegen. De rol van d…

Meer info

Consumentenonderzoek (B2C)

Iedereen is een consument. De kans is dan ook groot dat u zich met uw organisatie op consumenten richt. Echter is iedere consument anders en heeft iedere consument andere…

Meer info

Overheid

In de afgelopen jaren heeft Markteffect al voor diverse gemeenten, (lokale) overheden en non-profit instanties onafhankelijk marktonderzoek uitgevoerd. Het is altijd van …

Meer info

Nieuws

Bekijk hier al onze nieuwsberichten. We plaatsen hier regelmatig onze nieuwtjes, rapportages, onderzoeken en mededelingen. Houd deze pagina in de gaten om up-to-date te …

Meer info

Vergelijkbare cases

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor ut uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagtsukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Naamsbekendheid- & imago-onderzoek: 
Groningen Airport Eelde

Behoefteonderzoek:
SAAM Thuisbegeleiding

Bezoekersonderzoek:
Eindhoven Airport

Veelgestelde vragen

Wie is Markteffect?

Markteffect is een full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in zeven verschillende onderzoeksgebieden. Ons onderzoeksteam bestaat uit 65 onderzoeksspecialisten. Markteffect beschikt daarnaast over een eigen veldwerkteam, dat bestaat uit ruim 80 medewerkers met verschillende nationaliteiten. 

Lees hier meer

Hoe kies ik een marktonderzoeksbureau?

Een marktonderzoeksbureau moet goed passen bij uw vraag, maar ook uw bedrijf. We hebben een checklist van de belangrijke variabelen waar u op moet letten.

Klik hier om deze te downloaden

Welk gedrag vertonen consumenten tijdens de corona pandemie?

De Corona Barometer geeft inzichten in consumentengedrag gedurende de coronacrisis. Corona treft ons namelijk allemaal en met de barometer kunnen de daadwerkelijke gevolgen op het consumentengedrag in kaart worden gebracht. De barometer geeft namelijk inzicht in gedragsontwikkelingen op totaalniveau én in elf verschillende branches. Er wordt ingezoomd op de consequenties op korte, middellange en lange termijn.

Wat is de corona barometer?

De Corona Barometer zijn inmiddels vier metingen die ontwikkelingen van de corona pandemie en de mening van Nederlanders erover hebben gemeten. Er is gekozen voor een barometer, zodat er over tijd gemeten kan worden en er dus gekeken kan worden naar de ontwikkelingen gedurende de coronacrisis langer in ons land is. Zo is in de derde en vierde meting duidelijk te zien dat de grootste schrik er stilletjes aan vanaf gaat, maar dat het virus wel een grote impact heeft op de levens van mensen.

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant