In veel gevallen is het toereikend om op één specifiek moment een onderzoek uit te voeren, op basis waarvan u de juiste beslissingen kunt nemen. Er zijn echter ook belangrijke cijfers die u het liefst continu inzichtelijk en up-to-date wilt hebben, zoals merkbekendheid, overweging en voorkeur. Mogelijk ook afgezet tegen de scores voor uw belangrijkste concurrenten.
Bij Markteffect begrijpen we dat en voeren we zogenaamde Brand Trackers uit voor diverse grote en kleinere organisaties. In een Brand Tracker wordt (vrijwel) hetzelfde onderzoek gedurende een bepaalde periode een aantal keren uitgevoerd, om de ontwikkelingen van de belangrijkste KPI's te monitoren. Zo kunt u continu een vinger aan de pols houden als het gaat om uw belangrijkste KPI’s en ingrijpen wanneer dat nodig is.
Een Brand Tracker geeft doorlopend inzicht in o.a.:
Continu inzicht in de marketing KPI's van uw product of merk
De mogelijkheid om de effecten van campagnes nauwkeurig te monitoren
Live inzicht in de resultaten door middel van een online dashboard
Veel maatwerk mogelijkheden in zowel vragenlijst als rapportage
Brand trackers worden doorgaans uitgevoerd via online onderzoek. De onderzoeksresultaten kunnen op die manier direct in het dashboard worden getoond. In overleg bepalen we welke elementen u doorlopend wenst te meten, welke concurrenten (eventueel) in het onderzoek opgenomen worden en hoe groot de steekproef dient te zijn.
In een Brand Tracker is het belangrijk om een serie vragen te stellen die gedurende een langere periode ongewijzigd blijven, zodat ontwikkeling door de tijd gemeten kunnen worden. Markteffect biedt u echter ook graag de mogelijkheid om aanvullende vragen te stellen die elke maand of elk kwartaal mogen wijzigen. Zo blijft u flexibel en kunt u het onderzoek ook gebruiken voor andere informatiebehoeften. Wanneer u bijvoorbeeld een reclamecampagne uitvoert, kun u hier enkele vragen over stellen en zo direct inzicht krijgen tussen de campagne en de bekendheid van uw merk.
Markteffect beschikt over een omvangrijk consumentenpanel en over een groot panel met deelnemers uit het bedrijfsleven. Door de grote omvang van de panels kunnen we waarborgen dat deelnemers maximaal eenmaal per jaar mogen deelnemen. Zo blijven uw onderzoeksresultaten relevant en zuiver. Dit noemen we fresh sample. Tijdens de kick-off meeting stemmen we met u af aan welke eisen de respondenten moeten voldoen. Op basis van deze eisen zal Markteffect panelleden die binnen de doelgroep vallen uitnodigen en screenen.
Uiteraard kan Markteffect ook een brand tracker uitvoeren op basis van uw eigen klantenbase, in het geval van een doorlopend onderzoek naar klanttevredenheid. We denken graag met u mee over de mogelijkheden.
Samen bepalen we welke diepgang interessant, relevant en noodzakelijk is. In de online vragenlijst wordt meestal inzicht gegeven in naamsbekendheid, imago en overweging, maar kan ook worden aangevuld met het daadwerkelijke gedrag van consumenten.
De theorie van onder andere Byron Sharp en Kahneman leert ons dat enkel uitgaan van verwacht gedrag (wat men in de toekomst verwacht te kopen en welk merk) geen goede graadmeter is. Consumenten zeggen A, maar in de praktijk kunnen zij ook voor B kiezen. Daarom wordt in de Brand Tracker onderzoeken van Markteffect ook dieper ingegaan op het daadwerkelijke gedrag: men heeft iets aangeschaft en krijgt daar een aantal gerichte vragen over.
Afhankelijk van uw wensen bepalen we in overleg met welke frequentie respondenten worden benaderd en op welke manier u de resultaten wilt volgen. Markteffect beschikt over een gebruiksvriendelijk dashboard dat u op elk gewenst moment kunt raadplegen. Hiermee kunt u zelf, waar u ook bent, snel en eenvoudig de resultaten inzien en ontwikkelingen volgen.
De voordelen van het online dashboard:
Heeft u liever een beknopt of uitgebreid onderzoeksrapport, dan bestaat die mogelijkheid uiteraard ook.
Hoe ontwikkelt de naamsbekendheid van uw product of merk zich gedurende een bepaalde periode?
-
Wordt uw merk vaker overwogen door consumenten die de campagne gezien hebben?
Wat is de impact van de verschillende (marketing)campagnes op het imago van uw product of merk?
-
Heeft de consument onlangs een product bij u, of één van uw concurrenten aangeschaft? Hoe zag de customer journey er uit?
Hoe scoort uw merk ten opzichte van de belangrijkste concurrenten en wat kunt u leren van deze inzichten?
-
Op welke manier is uw doelgroep het best te bereiken? Wie is de beslisser die u moet aanspreken?
Wilt u weten of een Brand Tracker u verder kan helpen met uw onderzoeksvraag? Of wilt u weten welke methode het best bij u past? Neem gerust contact op voor vrijblijvend advies!
Kick-off meeting en afstemming
Maatwerk vragenlijst met alle onderwerpen
Het bevragen van uw doelgroep
Analyse en rapportage inclusief aanbevelingen
Bereken nu binnen één minuut de prijs voor het uitvoeren van uw eigen Brand Tracker.
U ontvangt direct een indicatie van de prijs in uw mailbox.
Bereken de prijs