Usability onderzoek

Uw website is het gezicht van uw organisatie. Daarom is het essentieel dat uw website een goed beeld weergeeft van uw organisatie en uw producten of diensten. Hierbij is niet alleen de vormgeving en content van belang, maar ook dat uw (potentiële) klanten effectief hun weg weten te vinden in hun zoektocht naar informatie. Met usability onderzoek toetst Markteffect of uw website aan deze voorwaarden voldoet en hoe uw doelgroep uw website beleeft.

Web usability onderzoek

Mouse tracking

Eye tracking

Zo voeren wij usability onderzoek uit

Web usability onderzoek

Aan de hand van vooraf opgestelde opdrachten brengen verschillende respondenten een bezoek aan uw website. Zij voeren deze opdrachten zelfstandig uit zonder instructies van een onderzoeksspecialist. Door de opdrachten komt de respondent met verschillende onderdelen van de website in aanraking. Na afloop van elke opdracht vindt er een interview plaats waarin de respondent zijn bevindingen toelicht aan de onderzoeksspecialist. We bespreken dan zowel de opdracht als de beleving van de respondent.

Eye tracking en mouse tracking

De opdrachten van het onderzoek worden uitgevoerd op een computer die verbonden is met speciale apparatuur die de oogbewegingen, oogfixaties en muiskliks registreert. De oogbewegingen en muiskliks van de respondenten worden per webpagina geanalyseerd in een zogenaamde ‘heatmap’. Deze heatmap laat zien welke onderdelen van een pagina het meest bekeken worden. De muis-icoontjes laten zien waar de respondenten op hebben geklikt om een actie uit te voeren.


Meer weten over usability onderzoek?

 

Wilt u meer weten over usability onderzoek of wilt u weten of usability onderzoek geschikt is om uw website onder de loep te nemen? Neem dan gerust contact op voor vrijblijvend advies.


Anke de Martines
Onderzoeksspecialist

Usability onderzoek respondenten

Markteffect werft de respondenten voor het web usability onderzoek zelf. Deze respondenten voldoen aan de kenmerken die we vooraf samen met u bepalen, zodat zij een juiste afspiegeling van uw doelgroep zijn. Het eye tracking onderzoek wordt altijd face-to-face en op locatie uitgevoerd. In de meeste gevallen worden per onderzoek 8 tot 12 respondenten geïnterviewd. Elk interview duurt ongeveer 45 tot 60 minuten.

Wat kost usability onderzoek?

U krijgt van ons:

Gespecialiseerde software

Werving van respondenten

Heatmaps en advies per webpagina

Uitgebreide rapportage

cup icon

Bereken nu binnen één minuut de prijs voor het uitvoeren van uw eigen usability-onderzoek.

Na het invullen van uw wensen ontvangt u direct een prijsindicatie op uw scherm!

Bereken de prijs
  • Vrijblijvend contact met één van onze research consultants
  • Indien gewenst een offerte op maat binnen 24 uur