Wat de Volvo Ocean Race en postcodes met elkaar te maken hebben

16 oktober 2017

Vier simpele cijfers zeggen meer dan je denkt over waar je bezoekers vandaan komen en welke aantrekkingskracht een evenement heeft. Daarom is de postcode enorm interessant in bezoekersonderzoek naar grote evenementen, zoals de Volvo Ocean Race die deze editie finisht in de haven van Scheveningen.

De kracht van de postcode

Er zijn steeds meer (sport)evenementen in Nederland en je wil als evenement onderscheidend zijn. Daarom is het belangrijk om je bezoeker te kennen en te weten waar deze vandaan komt. Op deze manier kun je een informatievoorsprong opbouwen ten opzichte van andere (sport)evenementen, de campagnegelden nóg gerichter besteden en bezoekers met de juiste tone of voice benaderen, wat weer zal leiden tot een hoger bezoekersaantal. Een goed voorbeeld van een bijzonder evenement, met een enorme media-aandacht, is de Volvo Ocean Race die al bijna van start gaat en finisht in Den Haag. Bij de vorige oceaanrace, in 2015, hielden de boten ‘slechts’ een tussenstop in Den Haag. Die trok in drie dagen tijd toen al ruim 140.000 bezoekers. Nu worden er een half miljoen mensen verwacht. Des te belangrijker voor de gemeente Den Haag om deze bezoekers goed in kaart te brengen.

Wat kun je met enkel een postcode?

Met een viercijferige postcode en het land is het relatief eenvoudig te achterhalen of het evenement een regionale, landelijke of internationale aantrekkingskracht heeft. Een COROP-indeling, een regionale indeling van Nederland in 40 COROP-gebieden, geeft een verfijnder beeld dan provincieniveau en een beter overzicht dan resultaten op gemeenteniveau wat vaak te veel detailinformatie bevat. Nederland telt maar liefst 388 gemeenten. Alles is echter mogelijk met enkel een postcode. Evenementen hebben vaker een grotere aantrekkingskracht dan alleen de gemeente waar het georganiseerd wordt. Een COROP-indeling is daarom het meest relevant en kan tevens visueel mooi worden weergegeven om in één oogopslag te zien in welke regionale gebieden het evenement aanslaat of niet. Dit kan ook worden achterhaald voor de internationale bezoekers. Door tot slot de postcodes te combineren met regionale inwonersaantallen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) krijgen we inzicht in de aantrekkingskracht en is het plaatje rond. 

Volvo Ocean Race 2017-18

Op 22 oktober gaat de Volvo Ocean Race 2017-18 in Alicante van start met als finishplaats de haven van Scheveningen. De finish van de prestigieuze Volvo Ocean Race is een van de grote gebeurtenissen in de internationale sport. De Volvo Ocean Race is een evenement dat concurreert met andere internationale (sport)evenementen. Deelname van twee Nederlandse teams en verdere profilering van Nederland als waterlandland en topsportland binnen zeilen maken het evenement enorm relevant voor de gemiddelde Nederlander.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Helft Nederlanders draagt oortjes in het verkeer, vaak tegen beter weten in

Onderzoeksbureau Markteffect brengt sponsormogelijkheden en -opbrengsten in kaart

Sponsors Eredivisie zeer positief over partnership

Wie is de hardloper? RunningNL en Markteffect geven antwoord