EK Voetbal 2020:
Heineken meest bekende EURO 2020 sponsor

22 juli 2021

Uit onderzoek van Markteffect in samenwerking met Sponsorreport komt Heineken als meest bekende sponsor van het afgelopen EURO 2020 naar voren. 15% van de ondervraagden noemt spontaan Heineken. Het biermerk wordt gevolgd door Coca Cola en TikTok.

Wanneer Nederlanders gevraagd wordt naar het spontaan noemen van een sponsor van het UEFA Euro 2020 toernooi, wordt Heineken (15%) als eerste spontaan het vaakst genoemd, gevolgd door Coca Cola (10%), TikTok (4%) en Volkswagen (3%). De helft van de Nederlanders (50%) kan spontaan geen sponsor van het EK Euro 2020 benoemen.
Net als de top of mind sponsorbekendheid is de totale spontane sponsorbekendheid van Heineken (28%) het hoogst, wederom gevolgd door Coca Cola (21%), TikTok (10%) en Volkswagen (6%).

Naast de officiële partners van UEFA Euro 2020 komen ook enkele andere merken spontaan naar voren die in verband worden gebracht als partner van UEFA Euro 2020, maar bijvoorbeeld feitelijk KNVB-partner zijn. Bij deze sponsors scoort ING met 5% het beste, Albert Heijn en KPN scoren beide 2%. Hoe intensiever men het EK heeft gevolgd, des te hoger de spontane sponsorbekendheid van de partners die verbonden zijn aan EK Euro 2020.

Figuur 1: totale spontane sponsorbekendheid partners UEFA Euro 2020

Als het aankomt op geholpen sponsorbekendheid (na het voorleggen), zien we wederom Heineken op positie één naar voren komen. Twee derde van de Nederlanders (67%) is bekend met Heineken als partner van UEFA Euro 2020, gevolgd door Coca Cola (65%), Thuisbezorgd.nl (51%), Adidas (48%), Booking.com (45%), Volkswagen (45%), TikTok (41%), Qatar Airways (38%), Gazprom (32%), FedEx (30%), Hisense (23%), Alipay (22%), Vivo (19%), Panini (16%), Hublot (11%), IMG (9%) en Konami (8%).

Figuur 2: geholpen sponsorbekendheid partners UEFA Euro 2020

Aan Nederlanders die bekend zijn met het merk als partner van UEFA Euro 2020 is gevraagd hoe passend men de merken vindt als sponsor/partner van UEFA Euro 2020. Nederlanders zijn het vaakst van mening dat Adidas ‘(heel) goed past’ bij UEFA Euro 2020 (95%), gevolgd door Konami (92%). Van in totaal zeventien voorgelegde partners wordt TikTok met 50% als minst passend gezien bij UEFA Euro 2020 (afgerond: 50%). Gazprom (60%) en Alipay (61%) scoren eveneens wat lager op de sponsorfit.

Figuur 3: sponsorfit partners UEFA Euro 2020

Verantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door Markteffect om inzicht te verkrijgen in de sponsorbekendheid en sponsorfit van partners die verbonden zijn aan UEFA Euro 2020. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve groep Nederlanders (18+). In totaal hebben er 1.014 respondenten deelgenomen aan het onderzoek. De dataverzameling heeft plaatsgevonden van 12 t/m 16 juli, direct na de finale tussen Italië en Engeland.

Dit artikel werd geplaatst op 20 juli 2021 op de website van Sponsorreport.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De maatschappelijke magie zit 'm in kleine dingen

Van live naar beleven: de transformatie van sport in media

Onderzoek naar de sociale waarde van PSV Eindhoven in de regio

Invloed van sport op de maatschappij tijdens het Sponsorreport Jaarcongres