Phone

Boek: 'De rol van ouders in het studiekeuzeproces van jongeren'

Eindhoven, 5 april 2019

Met trots presenteert Markteffect het boek: ‘De rol van ouders in het studiekeuzeproces van jongeren’. In dit boek wordt de rol van ouders tijdens het studiekeuzeproces vanuit zowel ouders, scholieren, studenten als onderwijsexperts belicht. De resultaten bieden enerzijds inzicht in de rol die ouders innemen en welke factoren hierop van invloed zijn, maar biedt anderzijds ook inzicht in hoe jongeren die rol tijdens hun oriëntatie voor een vervolgopleiding daadwerkelijk (hebben) ervaren.

Onderaan deze pagina kunt u het boek bestellen.

De resultaten bieden tevens inzicht in welke behoeften en wensen bij ouders spelen omtrent de studiekeuze. Zo wordt duidelijk aan welke informatie ouders behoefte hebben, welke informatie ouders vaak misten en hoe onderwijsinstellingen ervoor kunnen zorgen dat ouders hun kind de juiste begeleiding kunnen bieden bij het maken van de studiekeuze.

Naast het onderzoek onder ouders en leerlingen heeft Markteffect ook experts op het gebied van studiekeuze aan het woord gelaten. De directeur van de loopbaangroep, de voorzitter van LAKS, een oudervoorlichter, een trainer/consultant, een voorzitter van de Vereniging van Schooldecanen en Loopbaanbegeleiders en een projectleider van het Expertisepunt LOB leggen uit hoe zij denken dat ouders kunnen bijdragen aan het maken van de juiste studiekeuze.

Ruim 1.300

ouders hebben deelgenomen aan dit onderzoek

Bijna 2.000

scholieren hebben deelgenomen aan dit onderzoek

25 diepte-interviews

met onderwijsexperts en ouders

Een must-read binnen het onderwijs
Het boek is een must-read omdat er in de afgelopen jaren ontzettend veel veranderd is binnen het onderwijs. Denk hierbij aan de afschaffing van de basisbeurs, maar ook aan de rol en de betrokkenheid van de ouders binnen het keuzeproces van de scholieren. In het boek is relevante en boeiende informatie te vinden voor zowel betrokkenen binnen het Voorgezet Onderwijs, MBO, HBO en WO. 

De resultaten van dit onderzoek zijn gecombineerd met visies en kennis van Nederlandse experts binnen het onderwijs en zijn gebundeld in een boek. In 2014 voerde Markteffect een vergelijkbaar onderzoek uit, de resultaten hiervan zullen vergeleken worden met de resultaten van het huidige onderzoek en zijn terug te zien in het boek.

quote

''Het overtuigen van potentiële instromende studenten om een studie te gaan volgen op de eigen kennisinstelling is van cruciaal belang om constant voldoende instroom te genereren. Ouders vertolken tijdens het keuzeproces verschillende rollen. We hebben kwalitatief en kwantitatief onderzoek gecombineerd om inzicht te krijgen in de (beïnvloedende) rol van ouders tijdens het studieproces.''

Edgar de Beule, Algemeen Directeur bij Markteffect

Markteffect: Expert en marktleider binnen het onderwijs
In het bijna 12 jarige bestaan heeft Markteffect veel ervaring opgedaan in het uitvoeren van alle typen marktonderzoek. Markteffect heeft zich ontwikkeld tot specialist en marktleider op het gebied van onderzoek in het onderwijs. Tevens is Markteffect druk bezig met de organisatie van Het Onderwijscongres, dat op 16 mei 2019 plaatsvindt in het Philips Stadion. Meer hierover is te vinden op www.hetonderwijscongres.nl

Bestellen
Het boek is relevant voor iedereen die bezig is met het studiekeuzeproces. Wij willen u er dan ook op wijzen dat u het boek gerust onbeperkt binnen de onderwijsinstelling kunt delen.

Onze directeur Edgar de Beule vertelde over het boek bij BNR Nieuwsradio. Benieuwd naar het fragment? Het fragement is hier terug te vinden (07:08 uur).

Geïnteresseerd in het bestellen van het boek of heeft u vragen? Neem gerust contact op met Edgar de Beule of Davy Zwegers via 040-239 22 90 of davy@markteffect.nl.

Het budget voor het bestellen van het boek (digitale variant en één printed magazine) bedraagt € 1.950,- exclusief geldende BTW, per organisatie/ onderwijsinstelling. Bestellen kan via onderstaand formulier.


Meer weten?

Wilt u meer informatie ontvangen over het boek over ouders? Of meer weten over Het Onderwijscongres dat Markteffect organiseert?

Kijk dan op www.markteffect.nl of op www.hetonderwijscongres.nl.


Edgar de Beule
Directeur Markteffect