Phone

Nieuws

Nationale Studiekeuze Onderzoek 2017 (NSKO)

23 november 16

 

Het Nationale Studiekeuze Onderzoek is een periodiek onderzoek dat marktonderzoeksbureau Markteffect tweejaarlijks uitgevoerd. Het onderwijs, de positionering van onderwijsinstellingen en de invulling van opleidingsaanbod veranderen in een hoog tempo. Ook het gedrag en de belevingswereld van scholieren en studenten verandert continu. Door de vele ontwikkelingen en de grote vraag vanuit mbo-, hbo-, en wo-onderwijsinstellingen voert Markteffect in december en januari de 2017 editie van het Nationale Studiekeuze Onderzoek (NSKO) uit. Met behulp van dit onderzoek zijn onderwijsinstellingen en hun partners in staat om in te spelen op de wensen en behoeften van scholieren en studenten tijdens het studiekeuzeproces.

In het NSKO 2017 zullen er naast de onderwerpen uit het NSKO 2015 rondom het studiekeuzeproces van scholieren en studenten tevens een aantal verdiepende thema’s worden opgenomen die vanuit onderwijsinstellingen zijn geopperd. Deze nieuwe thema’s concentreren zich rond de volgende onderwerpen:

  • De motieven van vwo’ers om wel of geen hbo-opleiding te gaan volgen.
  • De bekendheid van de opleidingsvorm Associate degree (Ad).
  • De motieven van mbo-studenten, havisten en vwo’ers om wel of geen Associate degree (Ad) opleiding te gaan volgen.
  • De motieven van hbo- en wo-studenten om wel of geen hbo-masteropleiding te gaan volgen.
  • De motieven van wo-studenten om wel of geen wo-masteropleiding te gaan volgen.

Wil je meer weten over álle onderwerpen die in het NSKO 2017 worden behandeld, ga dan naar de kennispagina.

De adviesrapportage en infographics van het NSKO 2017 zijn vanaf februari beschikbaar voor geïnteresseerde onderwijsinstellingen tegen een multi-client tarief van € 1.950,- ex BTW.



Davy Zwegers
Research consultant