Jongeren doneren door
shirtactie betaald voetbal

29 september 2017

Alle clubs in het betaald voetbal riepen twee weken geleden met speciale actieshirts op om geld te doneren voor noodhulp aan Sint-Maarten. Meer dan 3 miljoen Nederlanders hebben deze actie gezien, veel meer dan de 616.000 Nederlanders die keken naar de tv-actie. De shirtactie van het betaald voetbal zette vooral jongeren aan tot het steunen van de actie van het Rode Kruis.

Shirtactie bereikt 3 miljoen Nederlanders

Een kwart van de Nederlanders is op de hoogte van de shirtactie in het betaalde voetbal, zo blijkt uit onderzoek onder 1.000 respondenten door Markteffect. Dat komt neer op ruim 3,2 miljoen volwassen Nederlanders. Dat de Eredivisietopper tussen PSV en Feyenoord dit weekend op het programma stond, heeft die bekendheid zeker gestimuleerd. Mannen zagen de shirtactie vaker dan vrouwen.

Invloed op geefgedrag

Het betaald voetbal blijkt een zeer geschikt podium om jongeren te bereiken: maar liefst een kwart van de jongeren tot 35 jaar werd door de shirtactie aangemoedigd om geld te doneren. Jongeren voelden zich dan ook meer aangesproken door de shirtactie dan ouderen. Ook heeft de shirtactie jongeren bereikt die daarvoor nog niet van de actiedag hadden gehoord.

Bekendheid actiedag

Meer dan driekwart van de Nederlanders wist van de nationale actiedag 'Nederland helpt Sint-Maarten', blijkt ook uit het onderzoek. Dit geldt vaker voor ouderen (86%) dan voor jongeren (62%). Ook hierdoor doneerden ouderen vaker dan jongeren. Als goede doelen hun fondsenwerving willen verhogen onder een nieuwe doelgroep, dan is sport een mooie manier om de jonge doelgroep te bereiken en activeren. 

Actiedag Rode Kruis

Het Rode Kruis organiseerde op vrijdag 15 september de nationale actiedag 'Nederland helpt Sint-Maarten'. Om deze actie onder de aandacht te brengen, droegen dat weekend alle spelers in de Eredivisie en de Jupiler League en alle scheidsrechters voor de aftrap een speciaal shirt waarop de actie en het gironummer stonden vermeld. Zo heeft het voetbal zich collectief ingezet om geld in te zamelen via Giro 5125 voor noodhulp aan Sint Maarten, dat zwaar getroffen werd door orkaan Irma.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

De maatschappelijke magie zit 'm in kleine dingen

Van live naar beleven: de transformatie van sport in media

Onderzoek naar de sociale waarde van PSV Eindhoven in de regio

Onderzoeksbureau Markteffect brengt sponsormogelijkheden en -opbrengsten in kaart