Phone
🏆 Winnaar Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020 🏆

Nieuws

De ideale school volgens studenten

30 maart 2018

Hoe zorgt een onderwijsinstelling ervoor dat hun school dé school is waar potentiële studenten graag naar toe willen, waar huidige studenten tevreden afstuderen en waar fans voor het leven worden gecreëerd? Markteffect zoekt het uit in het boek ‘De ideale school’, vol met concrete handvatten voor onderwijsmarketeers.

Wat is de "ideale school"? 

Vanuit gesprekken met onderwijsinstellingen is gebleken dat de vraag bij onderwijsinstellingen leeft hoe zij zich met hun school het meest kunnen onderscheiden van anderen en de ‘ideale school’ kunnen vormen. Wat zijn bijvoorbeeld de belangrijkste bepalers van een goede sfeer of van een goede docent? Op basis van kwalitatief onderzoek zijn reeds in de Markteffect Mbo-, Hbo-, en Wo-Imagomonitor 2017-2018 de belangrijkste onderliggende bepalers voor het kiezen van een nieuwe school onder potentiële studenten en tevredenheid onder huidige studenten per onderwijsniveau inzichtelijk gemaakt.

Het onderzoek

Markteffect heeft de handschoen opgepakt met haar team van consultants en onderzoeksspecailisten en en heeft in de periode november 2017 t/m maart 2018  een breed onderzoek uitgevoerd onder bijna 5.000 middelbare scholieren, mbo studenten, hbo studenten en wo studenten, experts interviews en interviews met onderwijsinstellingen (best practices).

In dit onderzoek naar de ‘De ideale school’ zijn de onderliggende aspecten kwantitatief getoetst om het relatieve belang van de onderliggende aspecten in beeld te brengen. Inzage in de belangrijkste onderliggende aspecten geeft scholen inzicht in wat zij kunnen doen om zich positief te onderscheiden ten opzichte van andere scholen.

Omdat we geloven dat iedereen binnen de onderwijsinstelling invloed heeft verbetering van reputatie en studenttevredenheid heeft Markteffect er in overleg met een aantal onderwijsinstellingen voor gekozen om het onderzoek in een boek van meer dan 230 pagina’s beschikbaar te stellen voor de onderwijsmarkt. We hopen dat onderwijsinstellingen het boek zowel digitaal als in print zullen delen binnen de onderwijsinstelling zodat de learnings en mogelijke daaruit voortvloeiende acties breed zullen worden gedragen. Immers iedereen binnen de onderwijsinstelling vervult de rol van onderwijsmarketeer of voorlichter.

 

Onderwerpen De Ideale School

    • De belangrijkste bepalers voor schoolkeuze van potentiële mbo-, hbo-, en wo-studenten (vmbo’ers, havisten en vwo’ers)
    • De belangrijkste bepalers voor tevredenheid over een school bij huidige studenten op het mbo, hbo en wo;
    • De tevredenheid van huidige studenten over hun school;
    • De gap tussen verwachtingen van potentiële studenten en ervaringen van huidige studenten;
    • De gap tussen de verwachting van huidige studenten destijds en hun huidige ervaringen;
    • De leukste en beste manieren om een reëel beeld te kunnen vormen van een school volgens potentiële studenten;
    • Wat vinden fans (huidige studenten die hoog scoren op loyaliteit en hun school aanbevelen aan anderen) het meest belangrijk voor een school?;
    • Hoe een onderwijsinstelling de ideale school kan creëren volgens potentiële studenten;
    • Aanbevelingen aan mbo-, hbo- en wo-instellingen vanuit experts, potentiële studenten en huidige studenten.

Experts aan het woord

Experts van het Summa College, Universiteit Twente, Rijksuniversiteit Groningen en de Christelijke Hogeschool Ede leggen uit waarom juist deze scholen zo goed scoren onder (potentiële) studenten. Ook experts van mediabureau Abovo Media, het Interstedelijk Studenten Overleg, internationaal studiekeuzeplatform StudyPortals, promoter van het beroepsonderwijs WorldSkills én de mbo-docent van het jaar 2017 komen aan het woord en delen hun tips voor de ideale school.

quote

“Wees eerlijk, duidelijk, verdiep je in je studenten, weet waar ze zich mee bezig houden en durf ook je lesprogramma af en toe los te laten. Scholen moeten zich verbeteren door een plek te creëren waar een student zich fijn en veilig voelt. We moeten meer een ‘learning community’ zijn, waarbij docenten nog meer naast de studenten staan. We zijn op dat vlak nog heel erg schools.”

Conrad Berghoef, mbo-docent van het jaar 2017, werkzaam bij ROC Friese Poort Drachten

Rol van de docent

Volgens scholieren, studenten en experts ligt de sleutel tot de ideale school in de rol van de docent: de docent heeft invloed op de sfeer, de mate waarin een student zich thuis voelt en de motivatie om te leren. Het is een must voor docenten om te laten zien dat ze plezier in hun vak hebben en te zorgen voor een goede lesstructuur, die actief, interactief en afwisselend is. Voor de sfeer op een school is het belangrijk dat iedereen gelijk behandeld en gerespecteerd wordt. Ook mag benadrukt worden dat medestudenten gemotiveerd en behulpzaam zijn.

Quick wins

Het onderzoek gaat ook dieper in op persoonlijke begeleiding, samenwerking tussen school en bedrijven, toekomstperspectief, faciliteiten op school, activiteiten buiten schooltijd en de mogelijkheid om naar het buitenland te gaan tijdens de studie. We zetten per aspect quick wins op een rij om nog beter in te spelen op de wensen van potentiële studenten.

Bestel nu

Het boek ‘De ideale school’ is vanaf 12 februari beschikbaar. Neem contact met ons op voor meer informatie.


Meer weten over de ideale school?

 

Wilt u meer weten over het boek De Ideale School, neem gerust contact op met Davy Zwegers van Markteffect


Davy Zwegers
Client Consultant Onderwijs