Phone

Nieuws

Goede voorlichting van potentiële studenten door mboRijnland leidt tot meer studiesucces

22 mei 2018

Studenten die voorlichtingsmomenten bezoeken, zoals proeflessen en open dagen vallen namelijk minder vaak uit en kiezen minder vaak verkeerd dan degenen die geen voorlichtingsmomenten bezoeken. Er is een verband, maar wat is de belangrijkste oorzaak hiervan: ligt het aan de student zelf of kan één op één voorlichting beter? 

Customer journey potentiële studenten

mboRijnland heeft een strategische keuze gemaakt om meer studenten te trekken naar hun open dagen en proeflessen en te investeren in betere online voorlichting. Om dit te bereiken is mboRijnland dit jaar voor het eerst begonnen met het in kaart brengen van de klantreis op basis van verschillende profielen van potentiële studenten. Deze profielen zijn gebaseerd op de zes oriëntatieclusters die Markteffect onderscheidt, op basis van de motivatie van potentiële studenten en in hoeverre zij weten wat ze willen. 

Onderzoek voor en na voorlichtingsmomenten

mboRijnland heeft de vier uiterste profielen van Markteffect als uitgangspunt genomen (de doler, de afwachter, de weter en de ontdekker). Voor en na ieder voorlichtingsmoment en na aanmelding voor een opleiding worden, via een online vragenlijst, tien dezelfde vragen gesteld aan potentiële studenten. “We meten zo welk ‘type student’ bijvoorbeeld een proefles bezoekt en welk type een open dag, maar ook hoe ieder type het voorlichtingsmoment waardeert”, aldus Alma Feenstra, directeur Marketing en Communicatie bij mboRijnland. “Zo halverwege het jaar zagen we al een aantal opvallende verschillen. Onze open dag in november werd bijvoorbeeld vooral bezocht door dolers, terwijl onze proeflessen in december vooral werden bezocht door afwachters.” 

Effectiever communiceren met de doelgroep

Uiteindelijk moeten deze inzichten ertoe leiden dat mboRijnland effectiever met haar doelgroep kan communiceren en hen kan stimuleren om succesvol de customer journey te bewandelen. Alma Feenstra: “Het succes van onze studenten, dat is wat ons drijft en waarom we investeren in een samenwerking met Markteffect. Om zo onze studenten beter te begrijpen en aan te zetten tot actie. We willen ze helpen de goede passende studiekeuze te maken en succesvol hun opleiding te doorlopen.” 

Oriëntatieclusters van Markteffect

Op basis van de fase van het oriëntatieproces waarin een potentiële student zich bevindt en de motivatie van potentiële studenten onderscheidt Markteffect de volgende oriëntatieclusters:

  • De ontdekker: oriënteert zich nog niet of zit in de beginfase van het oriëntatieproces en streeft altijd naar een 9 of een 10;
  • De verkenner: zit in de middenfase van het oriëntatieproces en streeft altijd naar een 9 of een 10;
  • De weter: zit in de eindfase van het oriëntatieproces of heeft al een keuze gemaakt en streeft altijd naar een 9 of een 10;
  • De doler: oriënteert zich nog niet of zit in de beginfase van het oriëntatieproces en is tevreden met ‘een mooi zesje’ of iets hoger;
  • De stroeve zoeker: zit in de middenfase van het oriëntatieproces en is tevreden met ‘een mooi zesje’ of iets hoger;
  • De afwachter: zit in de eindfase van het oriëntatieproces of heeft al een keuze gemaakt en is tevreden met ‘een mooi zesje’ of iets hoger.

Meer weten over onderzoek in het onderwijs?

 

Ook onderzoek doen voor uw onderwijsinstelling? Of interesse in meer inzichten in de customer journey van uw studenten? Neem gerust contact op voor meer informatie.


Anke de Martines
Onderzoeksspecialist