boodschappen generatie millennial baby boomer

Nieuws

Doen millennials anders boodschappen dan baby boomers?

16 februari 2018

Koopgedrag van shoppers staat onder invloed van talloze factoren. Tot welke generatie een consument behoort, heeft betekenis voor de manier waarop iemand winkelt, maar het blijkt dat dat in mindere mate geldt  voor de supermarktboodschappen. Het type huishouden, het beschikbare budget en de type shopping trip zijn meer doorslaggevend dan de generatie waarin iemand zich bevindt. Markteffect onderzoekt dit samen met Shopper Marketing Instituut ISMI in de Koopgedrag Monitor.

Millennials komen het minst in supermarkten

Wat duidelijk naar voren komt uit het onderzoek is dat generatie Y ofwel de Millennials (18-35 jaar) significant minder vaak boodschappen doet bij een supermarkt dan de andere generaties. Deze generatie Y is relatief vaker te vinden bij de speciaalzaken, drogisterijen en de low end retailers zoals Action en Big Bazaar. Uit onderzoek van de Amerikaanse overheid blijkt dat deze generatie op zoek is naar gezondere en verse voeding en minder uitgeven aan thuis eten. Generatie Y doet vaker ‘vergeten boodschappen’ of boodschappen voor directe consumptie. 

Generatie X op zoek naar een efficiënte winkelervaring

Generatie X (36-51 jaar) heeft een druk leven en weinig tijd voor de boodschappen. Nu ze een baan en gezin hebben, zoeken ze naar een efficiënte winkelervaring (lees meer in de Shopper Marketing Update). Bij hun bezoek aan de supermarkt in de afgelopen week was dit meestal om de grote boodschappen te doen en de voorraad aan te vullen. Deze groep heeft meer belangstelling voor praktische oplossingen, zoals online bestellen en fysiek ophalen. 

Baby boomers willen graag ‘waar voor hun geld’

Baby boomers (52-70 jaar) hechten belang aan een goede prijs-kwaliteitverhouding. Ze zijn opgegroeid in een periode van toenemend consumentisme. Ze hebben meer tijd om te winkelen en meer koopkracht, maar zijn wel prijsbewust. Ze zijn gevoelig voor eerlijke en transparante informatie. We zien dat baby boomers minder vaak dagelijkse boodschappen doen dan andere generaties. De voorkeur gaat uit naar betrouwbare merken, omdat ze belang hechten aan productkwaliteit.

Koopgedrag Monitor

Geïnteresseerd om meer te weten te komen over de Koopgedrag Monitor of andere shopper gerelateerde onderzoeken? De Koopgedrag Monitor is een nieuwe tool die de WAT (wat, hoeveel en hoe vaak men iets koopt) en de WAAROM vraag beantwoordt op continue basis vanuit een shopper marketing perspectief. 

Klik hier voor meer informatie over
de Koopgedrag Monitor

 


Meer informatie over onderzoek in FMCG?

 

Neem gerust contact met mij op!


Stefanie Pallandt
Research consultant