Nieuws

Food e-commerce: booming business of bodemloze put? 

8 juni 2018

De belangrijkste uitdagingen binnen de groeifase van food e-commerce

Het gaat goed met de e-commerce food omzet en de online penetratie van supermarkten. De online food penetratie is gestegen van 14,4% naar 16,7% in het laatste jaar en het omzetaandeel food online is gestegen naar 4%. Alle focus is gericht op groei in plaats van op winstgevendheid. Maar met welke uitdagingen krijg je te maken in deze groeifase? Dat was de kern van het onderwerp van het congres Food en E-commerce op 5 juni.

Belang van e-logistics

Volgens prof. Dr. Kees Jan Roodbergen kun je het verschil maken met e-logistics. Logistiek moet meer gezien worden als onderdeel van marketing. E-commerce zit inmiddels in fase 2 van de ‘industry life cycle’, waarin een kleine kopgroep van bedrijven druk bezig is om het marktaandeel te vergroten. In deze fase worden veel bedrijven overgenomen door anderen en alle activiteiten zijn gericht op groei en volume. Een goede logistiek is van cruciaal belang om te overleven in deze fase.

Van single naar omni-channel

Tamara Smith-Zonneveld van Plus Retail vertelt over het belang van digitale transformatie en de fasen die het bedrijf heeft doorgemaakt van single, multi en cross channel naar omni channel. Een mooi voorbeeld is de samenwerking met 24kitchen om de shopper te ontzorgen in de maaltijdkeuze en bereiding. De samenwerking zorgt ervoor dat 24Kitchen haar kijkers nu kan ontmoeten via de supermarkten van PLUS. Ook online bundelen 24Kitchen en PLUS hun krachten door dagelijks tips te bieden om goed eten voor iedereen dichtbij te brengen.

Favoriete boodschappen automatisch thuisbezorgd

Stefan Bosman van Stockon wil ook het leven van de shopper gemakkelijk maken door de voorraadkast standaard aan te vullen. De shopper kiest zijn favoriete boodschappen en het moment waarop hij ze in huis wil hebben. Grote voordelen van deze ‘direct to consumer’ methode is dat nieuwe introducties binnen 1 dag op het virtuele schap van Stockon kunnen staan, er geen problemen zijn met beperkte schapruimte zoals in fysieke supermarkten, effectievere acties kunnen worden ingezet richting een specifieke doelgroep en de loyaliteit hoog is. Gewone supermarkten kunnen daarmee meer transformeren naar versmarkten.

Dream big, act small

Picnic topman en CTO Daniel Gebler legt uit met welke challenges Picnic te maken heeft in deze fase van snelle groei. Allereerst is er de mobile shopping challenge (hoe kan een consument zo snel mogelijk online zijn boodschappen bestellen), dan de distribution challenge (bezorgen binnen een tijdspanne van 20 minuten) en een interface challenge (op alle apparaten toepasbaar). In het buitenland worden al testen gedaan door het inspreken van Picnic boodschappen met Amazon Alexa. Picnic heeft gekozen voor een gefaseerde introductie om zo goed mogelijk alle uitdagingen het hoofd te kunnen bieden. In 2020 moet Picnic in heel Nederland zijn uitgerold.

Implicaties?

Geïnteresseerd in de implicaties van omni-channel en e-commerce voor een specifieke markt of product? Markteffect kan verdiepende inzichten brengen in de online customer journey en alle e-commerce uitdagingen.


Meer weten over omni-channel onderzoek of customer journey onderzoek?

 

Markteffect kan door middel van verdiepend onderzoek gedetailleerde informatie in kaart brengen. Neem gerust contact op voor meer informatie.


Stefanie Pallandt
Research Consultant