Effecten sponsorships op naamsbekendheid

 6 mei 2015

Onderzoeksbureau Markteffect introduceert ‘de Sportsponsor Monitor’. Dit landelijke onderzoek brengt de impact van sponsoring op alle gangbare marketing- en business indicatoren in kaart. Eén van deze indicatoren is de naamsbekendheid van een merk. Bij het aangaan van een sponsorship kan het vergroten van de naamsbekendheid een doelstelling zijn.

In totaal worden 16 sporten en 290 unieke merken die als sportsponsor actief zijn meegenomen binnen het onderzoek. Brand Scorecards, die gratis beschikbaar zullen zijn, maken middels een indexcijfer inzichtelijk wat het mediabereik is (= het aantal mensen dat daadwerkelijk is bereikt met het sponsorship) ten opzichte van andere merken die actief zijn binnen dezelfde tak van sport.

De Brand Scorecards zijn nu beschikbaar voor 16 sporten, te weten: atletiek, autosport/motorsport, basketbal, darts, golf, gymnastiek, hockey, honkbal, ijshockey, paardensport, schaatsen, tennis, voetbal, volleybal, wielrennen en zwemmen.

Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect onder ruim 2.300 sportliefhebbers komt naar voren dat voetbal de meest gevolgde sport is in de media, gevolgd door schaatsen, wielrennen, darts, autosport/motorsport en atletiek. Niet alleen deze sporten, maar ook andere sporten hebben een mediabereik, wat interessant kan zijn voor sponsoren om in te stappen als sponsor. De vraag als sponsor is, wil je gekoppeld worden aan een hoge mediawaarde of een positieve sport.

De toegevoegde waarde van sportsponsoring komt onder meer tot uitdrukking in de geholpen sportsponsorbekendheid, bijvoorbeeld de geholpen bekendheid van AA Drink als sponsor van atletiek (inclusief hardlopen). 53% van de atletieksupporters legt de koppeling tussen AA Drink en atletiek.

De resultaten van de sportsponsor monitor zijn nu beschikbaar op aanvraag.

Naar het overzicht