Phone

Nieuws

Voice is the way forward

8 maart 2019

 

Op 5 maart vond het Emerce Update #2 VOICE event plaats in Amsterdam. Aan de hand van workshops, lezingen en klant praktijk cases werd een kijkje gegeven in de status van voice in Nederland. Conclusie van de dag: Voice bevindt zich aan het begin van haar levensyclus, waarbij er volop ingezet wordt op de ontwikkeling middels ‘learning by doing’. Nog belangrijker: de mogelijkheden van Voice zijn ongekend.

Meerdere bedrijven, waaronder Rabobank, Royal Auping, KLM , Talpa en BNR, hebben veelal in samenwerking met Google, een platform ontwikkeld om een eigen voice identity te bouwen. Zij lieten zien hoe zij voice momenteel toepassen en waar de uitdagingen liggen. Waar voor sommigen de uitdaging met name ligt in het verdienstelijk maken van voice, is dit voor de ander veel meer een onderdeel van de klantenservice en dienstverlening of een verrijking van de merkcampagne. In alle gevallen zijn de consumenten betrokken bij de ontwikkeling en worden proposities op basis van consument feedback verder ontwikkeld en aangescherpt.

Ook op het technische vlak werd er aandacht besteed aan de do’s en dont’s. Via een workshop Dialogflow werd duidelijk hoe je op een relatief eenvoudige manier, zonder programeerkennis, actions (voice apps) maakt binnen Google voor de Google assistant. Aan de hand van Google analytics kan vervolgens teruggekeken worden in de thread logs om te zien waar de consument afhaakt in het proces. Vervolgens biedt dit weer mogelijkheden om de conversatie te optimaliseren.

Het tijdperk van de ‘age of assistance’ is aangebroken. De technologie van voice is inmiddels ver ontwikkeld op het gebied van spraakherkenning en synthese en consumenten worden steeds veeleisender en zijn op zoek naar meer, snellere en betere oplossingen. We gebruiken gemiddeld al 26 devices per dag. Ook voor de oudere doelgroep kan voice in de toekomst een steeds belangrijkere rol gaan spelen.

quote

De introductie van voice assistants specifiek voor de Nederlandse markt heeft de ontwikkeling in een stroomversnelling gebracht. Er zijn inmiddels duizenden mensen in Nederland die experimenteren met deze spraak gestuurde interface. Wilt u weten welke toegevoegde waarde deze technologie heeft voor uw product, dienst of merk? Neem contact op met Markteffect en vraag naar de Voice Monitor.

Thomas van Essen, Research Consultant

De Markteffect Voice Monitor

Specialist op het gebied van Voice
Markteffect is kennispartner op het gebied van Voice. Daarom is de Markteffect Voice Monitor ontwikkeld, een uniek multi client onderzoek om op een snelle, kosten efficiënte en regelmatige manier inzicht te krijgen in de acceptatie, de bekendheid en het gebruik van voice en digitale stemassistenten in Nederland.

Lees hier meer over de Markteffect Voice Monitor.


Meer weten?

Geïnteresseerd in de Markteffect Voice Monitor? Neem dan contact op met Thomas van Essen..pallandt@markteffect.nl


Thomas van Essen
Research Consultant