Phone

Nieuws

Markteffect Podcast Monitor

In het continu veranderende medialandschap zijn marketeers, communicatieprofessionals en ondernemers steeds op zoek naar manieren om hun doelgroepen op de juiste manier te bereiken. Het aantal prikkels dat iemand per dag krijgt blijft stijgen en mensen lijken tegenwoordig verslaafd aan hun social media. Tegelijkertijd heeft men meer behoefte aan rust en ontspanning en zoekt men naar momenten om gas terug te kunnen nemen.

Markteffect voerde een onderzoek uit naar de opkomst van de podcast in Nederland, onder ruim 1.000 respondenten. Hieronder treft u de resultaten en kunt u de volledige rapportage downloaden.

Markteffect Podcast Monitor

De podcast heeft zich in Nederland de afgelopen jaren in een rap tempo ontwikkeld. Voor marketeers een interessant kanaal om hun doelgroep(en) te bereiken. De podcast maakt het namelijk mogelijk om zeer specifieke content over te brengen aan gerichte doelgroepen, op het moment dat de consument bewust de tijd neemt om er naar te luisteren. Ook zijn er legio mogelijkheden voor branded content. Het aantal podcast aanbieders schiet dan ook als paddenstoelen uit de grond.

Voor Markteffect aanleiding om meer inzicht te krijgen in de podcastluisteraar. Waarom, waar en naar welke onderwerpen luisteren zij? Naast de podcastluisteraar zijn ook de niet-luisteraars meegenomen in dit onderzoek. Waarom luisteren ze niet? Verwachten ze in de toekomst wel naar podcasts te gaan luisteren en waarom wel/ niet?

Uit de eerste editie van de Markteffect Podcast Monitor wordt duidelijk dat meer dan een kwart (28%) van de Nederlanders wel eens naar een podcast luistert. Nederlanders luisteren voornamelijk naar podcasts voor ontspanning en amusement. Muziek, nieuws en politiek en sport & recreatie zijn de meest populaire categorieën waarnaar geluisterd wordt. Gemiddeld luistert men 65 minuten per week naar podcasts en 44% van de luisteraars verwacht dat dit in de toekomst alleen maar meer zal worden.

quote

''Inmiddels luistert al meer dan een kwart van de Nederlanders wel eens naar een podcast: vooral thuis en voor hun ontspanning. Daarmee is de podcast een interessant medium geworden voor marketeers om hun doelgroep te bereiken. Immers kan zeer specifieke content worden overgebracht aan gerichte doelgroepen, op het moment dat zij echt de tijd voor je nemen.''

Michael Petit, Manager Marketing

Nederlanders die momenteel geen podcasts luisteren is gevraagd waarom zij (nog) niet naar podcasts luisteren, of zij verwachten in de toekomst wel naar podcasts te gaan luisteren en waar zij dan naar willen luisteren. Bijna de helft (48%) van de niet luisteraars geeft aan in de toekomst misschien wel naar podcasts te gaan luisteren. Zij zouden dit ook voornamelijk doen ter ontspanning en amusement. Opvallend is dat in deze groep naast muziek en nieuws en politiek ook gezondheid een categorie is waarnaar zij willen luisteren in de toekomst.

De volledige rapportage downloaden?

Nieuwsgierig naar de rest van de resultaten en de volledige rapportage van dit onderzoek? Via het formulier aan de rechterkant van deze pagina kunt u deze rapportage gemakkelijk downloaden.

Veel leesplezier!


Meer weten over de Markteffect Podcast Monitor of over consumentenonderzoek?


Neem dan contact op met één van onze onderzoeksspecialisten en we helpen je graag verder! 


Michael Petit
Manager Marketing