Phone
Genomineerd voor Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020

Nieuws

Nederlander blijft nuchter onder corona-ophef

5 maart 2020

Nederland blijft nuchter onder de corona-uitbraak. De meeste mensen passen hun leven nauwelijks aan en veel Nederlanders vinden de aandacht overdreven.

Dat blijkt uit onderzoek van Marktonderzoeksbureau Markteffect onder ruim duizend mensen, in opdracht van deze krant. Op de vraag of mensen hun leven aanpassen vanwege het virus, zegt 39 procent van niet, 32 procent in zeer kleine mate en 24 procent in kleine mate. Slechts 11 procent heeft extra inkopen gedaan. 

77 procent van de ondervraagden heeft vertrouwen in de aanpak van het kabinet en het RIVM, 76 procent vindt dat er genoeg wordt gedaan om de verspreiding van het virus te beperken. 44 procent zou het goed vinden als het kabinet oproept voorlopig geen handen meer te schudden, 56 procent vindt dat niet nodig. In onder meer België en Frankrijk heeft het kabinet dat al gedaan.

50 procent van de Nederlanders vindt zelfs dat er te veel aandacht uitgaat naar het coronavirus. Vooral jongvolwassen beklaagden zich hierover. ,,Jonge mensen zijn over het algemeen ook actiever op internet en sociale media en krijgen veel meer berichtgeving mee. Dat kan het al snel te veel worden,” licht onderzoeker Bart van de Pasch van Markteffect toe. 47 procent vindt de aandacht voldoende, slechts 3 procent vindt dat er te weinig aandacht is.

Het RIVM-advies om vaker de handen te wassen, zegt 53 procent op te volgen. De rest zegt niet vaker dan voorheen handen te wassen. 71 procent zou nu contact opnemen met de huisarts bij koorts of hoestklachten. Overigens denken de meeste Nederlanders wel dat de economie schade gaat ondervinden van het corona-virus. 30 procent verwacht zelfs grote tot zeer grote gevolgen voor de economie.

Het onderzoek werd uitgevoerd in de afgelopen drie dagen, toen het aantal besmettingen toenam tot 23. Inmiddels staat de teller op 38, zo maakte het RIVM woensdag bekend.

Dit artikel werd geplaatst op 4 maart op de website van AD


Meer weten?


Mocht u geïnteresseerd zijn in meer informatie over het onderzoek dat Markteffect heeft uitgevoerd? Neem dan contact op met Michael Petit. 


Michael Petit
Client Consultant