Phone

Marktonderzoek: vergeet je medewerkers niet

11 januari 2019

 

Elke ondernemer, ervaren of startend, van MKB’er en ZZP’er tot multinational, heeft vragen. Vragen die helpen om een onderneming of product tot een succes te maken, om klanten te trekken en te behouden, om personeel aan boord te houden of om nieuwe uitdagingen helder op slagingskans in te kunnen inschatten. Markteffect levert in al deze gevallen de juiste antwoorden.

Markteffect is een gevestigde naam in de wereld van marktonderzoek. Sinds 2007 weet het bedrijf zijn klanten te bedienen met de juiste antwoorden op zeer uiteenlopende vragen. Dat is niet alleen terug te vinden in de vele klantcases, die op de website verduidelijking bieden over het aanbod aan diensten van Markteffect, ook een prestigieuze prijs bewijst dat de klantfocus van het Eindhovense bedrijf meerwaarde biedt voor die klant: vijf keer al mocht het team een FD Gazelle Award in ontvangst nemen, de laatste vier jaar zelfs op rij. Deze award wordt uitgereikt aan bedrijven die over de drie voorgaande jaren minimaal twintig procent omzetgroei weten te realiseren, een bijzondere prestatie die alles zegt over de succesvolle dienstverlening van Markteffect.

Alles in eigen huis

Dat succes ligt deels in de unieke opzet van Markteffect: letterlijk een full-service marktonderzoeksbureau. “Wij hebben alles in eigen huis wat nodig is om voor onze klanten optimaal en effectief marktonderzoek uit te voeren. Een team van meer dan veertig mensen dat continu bezig is met onderzoek, data en consultancy, eigen online panels(B2B & B2C) en een eigen inhouse callcenter”, aldus Michael Petit, Marketing Manager bij Markteffect.

Het Eindhovense bedrijf heeft grote merken in portfolio, maar legt net zoveel passie aan de dag voor vragen van de MKB’er om de hoek. “Of je nu een grote, internationaal opererende onderneming hebt of vooral lokaal bezig bent, elke ondernemer heeft wel eens vragen over zijn producten, klanten of medewerkers. Neem bijvoorbeeld de introductie van een nieuw product. Met een behoefteonderzoek stellen wij de wensen en behoeften van een doelgroep vast, geven we inzicht in de betreffende markt en leer je alles over het koop- en beslissingsgedrag van je doelgroep. Met de resultaten kun je als ondernemer beslissen of je je product op de markt brengt en hoe je je doelgroep het beste kunt benaderen”, aldus Petit.

Hij vervolgt: “Neem bijvoorbeeld kleding: je hebt mensen die elke week een kledingwinkel bezoeken – ook online – en mensen die een keer per jaar gaan voor een zomeroutfit en een keer voor een wintercollectie. Beide doelgroepen benader je op een andere manier en dan is het goed om te weten op welke doelgroep je je moet richten. Onderzoek is, met andere woorden,van onschatbare waarde om uit te vinden hoe je je marketingeuro’s zo efficiënt mogelijk in kunt zetten."

Medewerkers betrokken houden

Waar veel bedrijven vooral buiten de eigen muren kijken, is volgens Petit ook veel winst te behalen door eens goed naar binnen te kijken: “Uit eigen onderzoek blijkt dat 51 procent van de MKB-organisaties hard moet werken om medewerkers binnenboord te houden. Maar liefst 48 procent van de medewerkers zegt dat ze zouden luisteren wanneer een andere werkgever ze zou benaderen en veertien procent overweegt zelfs om hun huidige baan op te zeggen. Een percentage dat zelfs naar negentien procent stijgt in de leeftijdsgroep van 18-35 jarigen.”

Deels is dit te verklaren door het feit dat werkgevers onvoldoende inzicht hebben in de tevredenheid en loyaliteit van medewerkers: slechts 35 procent van het MKB heeft ooit een zogenaamd medewerkertevredenheidonderzoek (MTO) uitgevoerd. Dit terwijl zo’n onderzoek een hoop kan opleveren.

“In onze MTO Quickscan voor het MKB meten wij die betrokkenheid van medewerkers en geven we antwoord op vragen zoals: hoe tevreden zijn ze écht, hoe kunt u ze binnenboord houden, welke facetten aan hun werk vinden ze leuk en belangrijk en hoe blijven ze betrokken en loyaal (behalve via beloning)? Omdat de antwoorden anoniem gegeven worden, zeggen mensen meer dan in een 1-op-1 gesprek. Het zet mensen bovendien aan tot nadenken over hun positie en werk en levert vaak veel oplossingen op. Medewerkers zijn tenslotte het visitekaartje en het kapitaal van een bedrijf. Loyale medewerkers denken graag mee, zijn minder vaak ziek en vormen een waardevolle pijler onder het bedrijf”.

Meer weten?

De MTO Quickscan is slechts een van de vele onderzoeken die Markteffect in huis heeft. Wie exact wil weten wat Markteffect voor een onderneming of ondernemer kan betekenen, kan zich diepgaand oriënteren op de website, www.markteffect.nl. Hier worden alle onderzoeksmethoden die het bedrijf in huis heeft op een heldere manier uitgelegd. Uitgebreid beschreven klantcases geven een goed beeld van de praktijk en het succes van de Markteffect-methodes. Overtuigd? Neem dan contact op met Markteffect. De adresgegevens vindt u eveneens op de website.

Dit artikel werd geplaatst op 11 januari 2019 op de website van De Ondernemer. 


Meer weten?
 

Wilt u meer weten over dit artikel of over de MTO-quickscan? Neem dan contact met ons op.


Michael Petit
Research Consultant