Een bezoek aan Gamescom in Keulen

1 september 2017

Op 25 augustus verzamelden enkele duizenden gameliefhebbers zich in Keulen om Gamescom te bezoeken. Thomas Huigen en Bart van de Pasch waren namens Markteffect aanwezig om de laatste trends en ontwikkelingen te volgen op het gebied van gaming, eSports en marketing in deze sector.

Grootste gamingbeurs ter wereld

Het is de grootste gamingbeurs te wereld: Gamescom in Keulen! Geopend door niemand minder dan Angela Merkel en gedurende vier dagen een bezoekerstotaal van 500.000 geïnteresseerden. Het bezoeken van deze beurs is een ervaring die voor iedereen meer dan de moeite waard is. Een wereld waar echte game liefhebbers zich als een vis in het water voelen en waar een ander zich wellicht een ‘stranger in the middle’ zou kunnen voelen als ze er voor het eerst binnenlopen. In de immens grote hallen van de KoelnMesse zie je bezoekers rondlopen die in volledige cosplay-costumes zijn uitgedost als personages uit hun favoriete game. In de business area zie je mensen lopen die de beurs duidelijk vanuit een ander perspectief benaderen.

Groeimarkt

De commerciële wereld die is gebouwd rondom deze gigantische groep gamers blijft alleen maar groeien. In cijfers gaat deze markt naar verwachting nog in 2017 door de grens van 100 miljard euro. De voorspelde groei is ook niet mis, naar verwachting ruim 30 procent in de komende vier jaar. Nederland heeft ondertussen een aandeel van bijna een half miljard in deze entertainment business en doet als klein kikkerlandje dus knap mee in dit grote geweld. China, Amerika en Japan lopen al jaren voorop in deze business, zowel qua ontwikkeling als gebruikers.

FIFA18

Een druk bezochte stand tijdens de Gamescom 2017 is die van FIFA. Als je het ervoor over hebt om drie uur(!) in de rij te gaan staan, dan kun je 10 minuten lang de bèta versie van FIFA 18 spelen. De professionele eSporters van de grote Duitse Bundesliga clubs spelen op het grote Playstation podium tegen elkaar, onder luid gejuich van de toeschouwers. Op de publiekstribune bekijken de toeschouwers hoe de eSporter de nieuwe game spelen.

E-Divisie

In Nederland zien we deze ontwikkeling op het gebied van eSports ook razendsnel gaan, als FIFA 18 officieel gereleased is, barst het tweede seizoen van de E-divisie kort daarna los. Alle Eredivisie clubs hebben eSporters onder contract staan en ondertussen zijn er verschillende clubs die zelfs meerdere spelers hebben gecontracteerd. Vanuit eigen onderzoek ziet Markteffect dat eSports in Nederland ook nog enorm veel potentie heeft en dat steeds meer commerciële partijen instappen om zich in deze wereld te gaan begeven. Veelal om hun jonge doelgroep effectief te bereiken en ze via deze nieuwe idolen aan hun merk of product te binden. Het opbouwen van naamsbekendheid en het werken aan je imago kan via deze wereld dus erg interessant zijn. Zeker als je merk een verjongingskuur nodig heeft of je op zoek bent naar een wat stoerder imago.

Augmented en virtual reality

Vanuit marketing perspectief is het ook interessant om naar de belevingswereld van deze industrie te kijken. Technieken als augmented en virtual reality zie je op vele van de ruim achthonderd stands terug en de ontwikkelingen op dit vlak gaan razendsnel. De echte werkelijkheid en virtuele werkelijkheid kruipen steeds dichter tegen elkaar aan en dat betekent maximale customer experience. Op het gebied van digital marketing zijn de mogelijkheden binnen dit speelveld natuurlijk enorm uitgebreid. Als specialist op het gebied van onderzoek blijft Markteffect zich verdiepen in deze wereld en gaan we de uitdaging graag aan om onze partners van interessante inzichten te voorzien wanneer ze overwegen mee te gaan spelen in deze absolute groeimarkt.

Naar het overzicht

Bekijk ook

Wilt u meer weten? Hier vindt u nog enkele relevante nieuwsartikelen. Zo mist u niks meer van wat speelt in uw branche.

Terug naar het overzicht

Twee derde van managend Nederland verkiest mens boven chatbot op klantenservice

Eén op de vijf medewerkers maakt het liefst een eind aan werkdag na voordoen IT-storing

Een derde van de grote organisaties vindt on-premise ouderwets

Eén op de twintig grote organisaties wil nooit naar de cloud