Phone
Genomineerd voor Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020

Nieuws

Ideale manager blijkt nog steeds een 40-jarige man

23 september 2019

Alle initiatieven voor meer diversiteit en vrouwen in het bedrijfsleven ten spijt, voor veel werknemers blijkt de ideale manager nog steeds een 40-jarige man, zo blijkt uit Het Nationale Management Onderzoek. Verrassend is het niet: "Bij dit soort onderzoeken kiezen mensen steevast voor wat ze al kennen."

Werkend Nederland heeft het liefst een mannelijke manager tussen de 35 en 45 jaar, zo blijkt uit onderzoek uitgevoerd door managementopleider ISBW in samenwerking met Markteffect, dat onder 1.013 respondenten werd gehouden. Driekwart van de mannen heeft liever een mannelijke manager. Voor vrouwen geldt dat 52 procent liever een vrouw boven zich heeft.  

De leeftijd van de ideale manager ligt voor bijna de helft van de werkenden (46 procent) tussen de 35 en 45 jaar, gevolgd door 45 tot 55 jaar (35 procent).

Kiezen wat je kent
Mark van Vugt, hoogleraar evolutionaire psychologie en organisatiepsychologie, vindt de uitkomst weinig verrassend. "Wanneer mensen in dit soort onderzoeken vragen beantwoorden, denken ze aan hun eigen manager. En dat zijn vaak mannen in dezelfde leeftijdscategorie. Ze kiezen wat ze al kennen omdat ze zich moeilijk kunnen voorstellen dat ze een andere leidinggevende zouden hebben."

Volgens ISBW is in Nederland op dit moment 65 procent van de managers man, waarvan zo'n 35 procent tussen de 35 en 45 jaar. Wanneer het gaat om het karakter van de manager, staan de eigenschappen betrouwbaar (57 procent), betrokken (46 procent, behulpzaam (43 procent) en eerlijkheid (41 procent) hoog in het vaandel.

Vrouwelijk leiderschap
Ook dat is volgens Van Vugt weinig verrassend. "Dit zijn allemaal eigenschappen waaraan je je leiderschap ontleent. Ons brein is helemaal niet geschikt om orders te volgen van iemand die veel macht heeft. Daarom heb je managers met gezag nodig, dat wil zeggen: die een bepaalde autoriteit hebben waardoor mensen hen vanzelf volgen, omdat ze dat graag willen."

Maar welke conclusie kan je aan dergelijke uitkomsten verbinden? Moet je de voorkeuren van werknemers volgen? Zeker niet, aldus Van Vugt.

Dat er momenteel weinig vrouwen doorstromen naar leidinggevende posities, komt volgens hem door de manier waarop organisaties zijn ingericht. "In kleinschalige samenlevingen hebben vrouwen meer politieke invloed binnen de stam, dan in deze grootschalige complexe samenlevingen met machtsstructuren. Dat laatste is toch meer een speeltuin voor de man. Maar dat betekent niet dat er geen behoefte is aan vrouwelijk leiderschap."

Niet aan de voorkeur voldoen
Monique de Vos, headhunter bij Chasse Executive Search, herkent de voorkeuren uit het onderzoek. Tegelijkertijd ziet zij ook dat bedrijven op zoek zijn naar een ander type leider. "Wanneer ik als headhunter een opdracht krijg, dan luidt die vaak: zoek iemand die wel bij ons past, maar toch ook anders is. Bedrijven willen graag iets nieuws, maar ze willen zichzelf wel een beetje in iemand kunnen herkennen."

Maar, zo vertelt De Vos, de voorkeuren uit het onderzoek werken ook andersom. "Het kost ons veel tijd om andersoortige managers, zoals vrouwen of mensen met een bi-culturele achtergrond, te overtuigen dat een functie bij hen past. Ze zijn vaak terughoudend omdat ze denken dat ze niet kunnen voldoen aan het beeld wat van hen wordt verwacht."   

In iedereen schuilt een manager
Van Vugt wijst erop dat iedereen kan leren een manager te zijn. Vyanti Asarfi van ISBW deelt zijn mening. "Wij denken dat iedereen zich, al dan niet onder begeleiding, zich tot manager kan ontwikkelen. Ook de gevraagde eigenschappen zijn te leren."

ISBW is voornemens het onderzoek ieder jaar af te nemen. Asarfi: "Eigenlijk zou het mensen niet moeten uitmaken of ze een mannelijke of vrouwelijke manager hebben, of hoe oud iemand is. Het zou mooi zijn als we daarin de komende jaren veranderingen zien."

Dit artikel werd geplaatst op 23 september geplaatst op de website van rtlz.nl


Meer weten?


Neem dan contact op met onze client consultant. 


Michael Petit
Client consultant