Phone

Naamsbekendheid

Een veelgebruikt startpunt in onderzoek is de naamsbekendheid. Oftewel welke aanbieders binnen uw branche kent uw doelgroep, al is het alleen maar van naam. Uit de resultaten leiden we drie soorten naamsbekendheid af, te weten top of mind naamsbekendheid, spontane naamsbekendheid en geholpen naamsbekendheid. Een naamsbekendheidsonderzoek kan u helpen de naamsbekendheid van uw organisatie/merk/product in kaart te brengen.

Top of mind naamsbekendheid

De top of mind naamsbekendheid geeft weer hoe vaak een aanbieder spontaan als eerste wordt genoemd. Als organisatie, merk of product wilt u u natuurlijk zoveel mogelijk bovenaan de mindset van uw doelgroep zitten. Op deze manier wordt inzichtelijk gemaakt aan welke marktspelers uw doelgroep als eerste denkt en dus top of mind in het geheugen zitten.

Spontane naamsbekendheid

De spontane naamsbekendheid geeft weer hoe vaak een aanbieder totaal spontaan genoemd wordt. Deze naamsbekendheid is dus vanzelfsprekend minimaal gelijk aan de top of mind naamsbekendheid. Door middel van de spontane naamsbekendheid wordt inzichtelijk gemaakt aan welke marktspelers uw doelgroep spontaan denkt. Dit kan u niet alleen helpen een goed beeld van uw eigen positie te creëren, maar ook die van uw concurrenten. Daarnaast is het door het regelmatig monitoren van de spontane naamsbekendheid mogelijk marktspelers die nog niet op uw radar staan als concurrent vroegtijdig te identificeren als potentiële concurrent.

Geholpen naamsbekendheid

De geholpen naamsbekendheid geeft weer hoe vaak de naam van uw organisatie/merk/product wordt herkend wanneer deze wordt voorgelegd. Een veel gebruikte methode om de geholpen naamsbekendheid te meten is het voorleggen van een lijst met uw naam en de namen van uw concurrenten voorgelegd met de vraag welke van deze namen bekend voorkomen. De geholpen naamsbekendheid maakt inzichtelijk hoe vaak uw organisatie/product/merk herkent wordt door uw doelgroep, al dan niet als het gevolg van uw recente marketinginspanningen.