Phone
🏆 Winnaar Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020 🏆

Klantcase: Smaaktest Bavaria 0.0%

Hoe wordt de smaak van het nieuwe 0.0% pils van Bavaria beoordeeld?

Bavaria is opgericht in 1719 en daarmee één van de oudste familiebedrijven in Nederland. Al 7 generaties lang brouwt de familie Swinkels bier volgens een uniek familierecept. Door middel van de pure ingrediënten waarborgt Bavaria al 300 jaar lang de beste kwaliteit. Daarnaast is Bavaria ook leidend in productintroducties op de markt. Op deze manier heeft Bavaria in de loop der jaren een leidende positie gevonden op een aantal nichemarkten. Zo is Bavaria ook grondlegger van het enige echte alcoholvrije bier.
 

Nieuw receptuur

Om op de markt van het alcoholvrije bier een leidende functie te behouden, wil Bavaria blijven innoveren. Om deze reden heeft Bavaria een nieuwe receptuur ontwikkeld voor haar 0.0% pils. Bavaria wilde weten hoe de consument de nieuwe 0.0% pils zou beoordelen op onder andere de smaak. Naar aanleiding hiervan heeft Markteffect voor de nieuwe 0.0% van Bavaria een blinde smaaktest uitgevoerd.

quote

“De introductie van onze nieuwe Bavaria 0.0% begon bij het brouwen van een superieur, onderscheidend product. Dankzij de smaaktest van Markteffect kregen we waardevolle inzichten over hoe onze nieuwe Bavaria 0.0% pils door de consument wordt verkozen boven de concurrentie en vooral waarom. Inzichten die wij goed konden gebruiken in ons handelsverhaal.” 

Michel de Kruijff, Senior Brand Manager Bavaria

Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van twee doelgroepen, namelijk de gebruikers van Bavaria 0.0% pils en de gebruikers van 0.0% pils van overige merken. De deelnemers zijn gevraagd om naar een centrale locatie te komen waar zij vier uiteenlopende 0.0% pils varianten aangeboden kregen. Dit waren zowel de originele als de nieuwe 0.0% pils van Bavaria en 0.0% pilsen van twee belangrijke concurrenten. Na het proeven van de bieren zijn de bevindingen van de deelnemers gerapporteerd. Dit ging door middel van een vragenlijst die ook via een QR-code op de eigen telefoon ingevuld kon worden. Na het onderzoek gingen de proevers naar huis met een welverdiende mand met diverse 0.0% en speciaalbieren. 

Doel:
Inzicht verkrijgen in consumentenbeoordeling van nieuwe 0,0% pils

Methode:
Blinde smaaktest op een centrale locatie

Effect:
Inzicht in de consumentenbeoordeling onder verschillende gebruikersgroepen

Tijdens het onderzoek is gebruikt gemaakt van gescheiden in- en uitgang, looproutes, desinfectiemiddel en handschoenen om op deze manier het onderzoek ‘coronaproof’ af te kunnen nemen. Ieder onderzoek duurde ongeveer 20 minuten en verspreid over twee dagen hebben in totaal 200 respondenten deelgenomen aan het onderzoek. 

Naar aanleiding van het verrichte onderzoek blijkt dat de nieuwe Bavaria 0.0% significant beter beoordeeld wordt op de verfrissende smaak en de toegankelijkheid van het bier. Verder behaalt de nieuwe Bavaria 0.0% pils de hoogste score op gelijkenis met pils met alcohol. Met al deze feiten kwam het nieuwe Bavaria 0.0% pils dan ook als beste 0.0% pils uit de test. 

quote

“Een unieke testopzet met 200 proevers heeft geleid tot een duidelijk resultaat: Bavaria 0,0% is volgens de consument het lekkerste alcoholvrije bier.”

René Robins, Onderzoeksspecialist FMCG

Het product is inmiddels succesvol gelanceerd en de consumentenreacties zijn lovend.
Bent u ook benieuwd wat een smaaktest voor uw product of bedrijf kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden!


Meer weten over dit onderzoek?


Wil je weten hoe een smaaktest jouw organisatie verder kan helpen? Neem dan gerust contact op.

Wij helpen je graag verder!


Michael Petit
Client Consultant FMCG & Marketing Manager