Phone

Klantcase: Viking

Viking: effectmeting rugsponsorschap in voetbal

Viking levert kantoorartikelen aan bedrijven en particulieren. Het assortiment van Viking varieert van inktcartridges en printers tot kantoormeubilair en schrijfbenodigdheden. Daarnaast worden ook schoonmaak- en cateringartikelen aangeboden. Viking opereert in 11 landen en is onderdeel van Office Depot Europe.

Viking wil de effecten van het rugsponsorschap bij VVV-Venlo op het gebied van naamsbekendheid, inhoudelijke bekendheid, marktpositie en imago in kaart brengen. Viking wenst dit te achterhalen onder drie doelgroepen: fans en volgers van VVV-Venlo, voetbalvolgers in Nederland en beslissers over de aankoop van kantoorartikelen binnen organisaties.

Doel

Het in kaart brengen van het effect van het rugsponsorschap van Viking bij VVV-Venlo

Methode

Online vragenlijst ingevuld door de drie verschillende doelgroepen, in zowel een 0-meting als een vervolgmeting

Effect

Het formuleren van realistische KPI’s voor het lopende voetbalseizoen 2018/2019, om het sponsorschap op de juiste manier in te zetten ter verbetering van de naamsbekendheid, inhoudelijke bekendheid, marktpositie en het imago van Viking

Sponsoreffectmeting
Via een 0-meting is vlak voor de start van het voetbalseizoen 2018-2019 de huidige situatie wat betreft naamsbekendheid, imago en overwegingsintentie onder de drie verschillende doelgroepen in kaart gebracht. Deze 0-meting dient als referentiekader voor het vervolgonderzoek.

In het vervolgonderzoek, dat plaats zal vinden tijdens de winterstop van het seizoen 2018-2019, zullen de resultaten vergeleken worden met de 0-meting. Door deze vergelijking kan het effect van het rugsponsorschap duidelijk in beeld gebracht worden.

quote

''Wij wilden graag onze sponsoring meetbaar maken en omdat te kunnen zijn we op zoek gegaan naar een partij. Hierbij zijn we uitgekomen bij Markteffect, een ervaren partner met veel kennis op het gebied van onderzoek naar sportsponsoring.''

Bob Huibers, Marketing Executive Communication & PR Europe

In 1960

opgericht in Amerika, sinds 1990 actief in Europa

In 11

landen actief

1.300

medewerkers

Inzichten uit het onderzoek

De resultaten van de 0-meting bieden Viking en VVV-Venlo een praktisch vertrekpunt voor het activeren van het sponsorschap. De resultaten van deze eerste meting maken inzichtelijk waarop per doelgroep de focus dient te worden gelegd.


Meer weten over dit onderzoek?

 

Markteffect heeft jarenlange ervaring met het uitvoeren van sponsoreffectmetingen. Niet alleen op het gebied van voetbal, maar ook binnen andere sporten als tennis, schaatsen en basketbal. Deze ervaring stelt Markteffect in staat om naast uitvoering van het onderzoek mee te denken in het formuleren van doelstellingen.

Wilt u meer informatie of vrijblijvend advies over een sponsoreffectmeting? Neem dan gerust contact op met Edgar de Beule.


Edgar de Beule
Directeur