Sponsor effectmeting: Viking

Viking: effectmeting rugsponsorschap in voetbal

Viking levert kantoorartikelen aan bedrijven en particulieren. Het assortiment van Viking varieert van inktcartridges en printers tot kantoormeubilair en schrijfbenodigdheden. Daarnaast worden ook schoonmaak- en cateringartikelen aangeboden. Viking opereert in 11 landen en is onderdeel van Office Depot Europe.

Viking wil de effecten van het rugsponsorschap bij VVV-Venlo op het gebied van naamsbekendheid, inhoudelijke bekendheid, marktpositie en imago in kaart brengen. Viking wenst dit te achterhalen onder drie doelgroepen: fans en volgers van VVV-Venlo, voetbalvolgers in Nederland en beslissers over de aankoop van kantoorartikelen binnen organisaties.

Doel

Het in kaart brengen van het effect van het rugsponsorschap van Viking bij VVV Venlo

Methode

Online vragenlijst ingevuld door de drie verschillende doelgroepen, in zowel een 0-meting als een vervolgmeting

 

Effect

Het sponsorschap op de juiste manier in te zetten ter verbetering van de belangrijkste KPI's van Viking


Sponsoreffectmeting

Via een 0-meting is vlak voor de start van het voetbalseizoen 2018-2019 de huidige situatie wat betreft naamsbekendheid, inhoudelijke bekendheid, marktpositie, imago en overwegingsintentie onder de drie verschillende doelgroepen in kaart gebracht. Deze 0-meting dient als referentiekader voor het vervolgonderzoek.

In het vervolgonderzoek, dat plaats zal vinden tijdens de winterstop van het seizoen 2018-2019, zullen de resultaten vergeleken worden met de 0-meting. Door deze vergelijking kan het effect van het rugsponsorschap duidelijk in beeld gebracht worden.

''Wij wilden graag onze sponsoring meetbaar maken en omdat te kunnen zijn we op zoek gegaan naar een partij. Hierbij zijn we uitgekomen bij Markteffect, een ervaren partner met veel kennis op het gebied van onderzoek naar sportsponsoring.''
Bob Huibers, Marketing Executive Communication & PR Europe

Inzichten uit het onderzoek

De resultaten van de 0-meting bieden Viking en VVV-Venlo een praktisch vertrekpunt voor het activeren van het sponsorschap. De resultaten van deze eerste meting maken inzichtelijk waarop per doelgroep de focus dient te worden gelegd. Als gevolg van het onderzoek zijn er realistische KPI's geformuleerd voor het lopende voetbalseizoen, 2018/2019. Het sponsorschap is op een juiste manier ingezet om de naamsbekendheid, inhoudelijke bekendheid, marktpositie en het imago van Viking te verbeteren.

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Sponsor effectmeting voor FC Twente om impact sponsorships in kaart te brengen

Consumer life events onderzoek: Wecycle

Customer journey onderzoek: Timing Uitzendbureau

Imago- en positioneringsonderzoek: Roda JC

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant