Phone

Klantcase: Only for Men

Only for Men: Doelgroepenonderzoek herenmodezaken

Only for Men is een Nederlandse herenmodeketen met 15 fysieke winkels, vooral verspreid over het midden en het zuiden van Nederland. De afgelopen jaren heeft Only for Men een flinke groei doorgemaakt in zowel naamsbekendheid, omzet als in het aanval vestigingen. Ook voor de komende jaren zijn er ambitieuze groeiambities. Er wordt veel tijd en energie gestoken in marketing en branding. Zo zijn de campagnes met oud-voetballer Hans Kraay Jr. alom bekend.

Markteffect voerde voor Only for Men een uitgebreid onderzoek uit naar de verschillende segmenten binnen haar doelgroep. Tevens is de rol van de vrouw in de aankoop van herenmode onderzocht. Momenteel wordt de marketing met name gestuurd op basis van ervaringen, gevoel en inzichten, maar deze inzichten mogen dieper gaan.

Only for Men hecht er door de groei van de organisatie veel belang aan om meer op basis van cijfers en kennis zijn beslissingen te nemen. Daarnaast wil Only for Men inzichtelijk krijgen of er personas te omschrijven zijn als het gaat om de aanschaf van herenmode.

Doel

M.b.v. onderzoek duidelijk inzicht krijgen in de segmenten om marketing campagnes beter in te kunnen zetten

Methode

Online vragenlijst onder Nederlandse mannen én Nederlandse vrouwen

Effect

Het verhogen van de opbrengst van de campagnes voor het komende jaar

Napluizen wetenschappelijke literatuur en boerenverstand
Op basis van eerder wetenschappelijk onderzoek en de ervaring die Markteffect heeft in B2C-onderzoek is een uitgebreide vragenlijst opgesteld. Een deel van deze vragenlijst is gebruikt om de “mannen van Nederland” in te delen in segmenten. Uit deze analyse is naar voren gekomen dat er vrij grote verschillen zijn tussen mannen en hun kledingbehoeften. Sommige mannen vinden kleding kopen verschrikkelijk, maar gelukkig bestaat de grootste groep uit mannen die het wél leuk vinden om te shoppen.

Deze doelgroepen en de “vrouwen van Nederland” hebben dankzij het onderzoek een uitgebreid beeld gegeven over hoe zij kleding kopen voor hun partner. Wat besteden zij, waar en hoe vaak gaan ze shoppen? Gebeurt er veel online of gaat men nog steeds het liefst naar de winkel?

Nu Only for Men weet hoe de markt zich gedraagt, wat deze belangrijk vindt en welke rol vrouwen hierin hebben weet Only for Men veel beter welke boodschap zij moeten vertellen om de verschillende doelgroepen naar hun winkel te krijgen (of naar de webshop). Dankzij een uitgebreid mediaprofiel kan Only for Men tevens haar media spends veel krachtiger inzetten, waardoor marketing euro's effectiever en efficiënter worden ingezet.

quote

“Door de goede en flexibele samenwerking met Markteffect hebben wij een zeer waardevolle nulmeting kunnen uitvoeren die ten grondslag zal liggen aan de verdere groei van ons bedrijf.’

Rens Drost, Marketing en E-commerce manager Only for Men

1.400

respondenten (mannen én vrouwen)

4

verschillende doelgroepen om mannen te segmenteren rondom herenmode

67%

van de vrouwen speelt een rol bij de kledingkeuze en aanschaf van herenmode

Inzichten uit het onderzoek

In het najaar van 2018 vindt de eerste uitgebreide campagne van Only for Men plaats: online, op tv en op de radio. Op basis van deze onderzoeken is de campagne aangescherpt en wordt communicatie in de campagnes maar ook via directe kanalen als de websites en de winkels op basis van de nieuwe informatie aangepast.

Zo kan Only for Men zijn dienstverlening beter richten op de verschillende doelgroepen waarvoor de winkel aantrekkelijk is. Ook vormen de resultaten een basis waarop de nieuwe marketingplannen voor 2019 gemaakt zullen worden


Meer weten over dit onderzoek?

 

Wilt u weten hoe een onderbouwde segmentatie van uw (potentiële) klanten uw organisatie verder kan helpen? Of inzicht krijgen in hoe een marketing euro zo effectief mogelijk kan worden ingezet?

Neem gerust contact op voor meer informatie en vrijblijvend advies.


Danny Meulenbroeks
Onderzoeksspecialist