Brand tracker: Obvion Hypotheken

Obvion: Brand tracker naamsbekendheid & propositie

Obvion Hypotheken, dochter van Rabobank, is een hypotheekverstrekker met ruim 630 medewerkers, opererend vanuit Heerlen. Obvion doet er alles aan om woondromen uit te laten komen. Indien consumenten bij Obvion een hypotheek afsluiten, loopt dat altijd via geselecteerde onafhankelijke adviseurs.

Met campagnes als ‘Hypotheken met een geweten’ en ‘Hoe wil jij wonen’ wil Obvion de klant en de situatie waarin de klant zich bevindt centraal stellen. De boodschap aan de consument is dat Obvion specialist is op het gebied van kwaliteit en service, in plaats van alleen de laagste rente biedt. Obvion wil een partij zijn die klanten helpt met het realiseren van wensen (woondromen), niet alleen nu maar ook in de toekomst.

De effecten op de verschillende KPI’s wil Obvion graag door middel van onderzoek in kaart brengen en monitoren.

Doel

doorlopend inzicht verkrijgen in de effecten van de verschillende marketingcampagnes


Methode

maandelijks uitvoeren van een online onderzoek

Effect

input geven waarmee Obvion haar campagne beter kan vormgeven en indien nodig kan bijsturen

Online vragenlijst

Al sinds 2011 voert Markteffect de brandtracker uit voor Obvion. Op continue basis, wekelijks tot maandelijks, wordt gemeten hoe Obvion presteert in de hypotheekmarkt. In de resultaten wordt een vergelijking gemaakt tussen 1) heel Nederland, 2) communicatiedoelgroep en 3) marketingdoelgroep. De marketingdoelgroep wordt in de verfijning vervolgens verder onderverdeeld in een primaire doelgroep en secundaire doelgroep.

Vast en ad-hoc gedeelte

Elke week/maand worden de vaste KPI’s gemeten en door middel van ontwikkelingen door de tijd vergeleken met voorgaande metingen. De resultaten worden naast de marketinginspanningen gelegd om te kijken welk middel het meeste effect met zich mee brengt. Daarnaast biedt Markteffect haar opdrachtgevers de mogelijkheid om een ad-hoc gedeelte toe te voegen, waarin de opdrachtgever elke maand enkele vragen kan meenemen die op dat moment voor hen opportuun zijn.

“Ik heb bij Obvion altijd kunnen bouwen op de expertise van Markteffect voor het monitoren van de ontwikkeling van ons merk. Onze marktonderzoeker Mirjam is een echte kei in haar vak. Ze op de hoogte van de verschillende onderzoeksmethoden en altijd bereid om dieper in een vraag te duiken. Daarnaast is Markteffect als organisatie enorm flexibel en voel je er altijd welkom. Een organisatie met een passie voor haar klanten, een echt warm bad.”
Mariëtte Harbers, communicatieadviseur

7

aantal jaren dat de Brand Tracker loopt

27.000

unieke respondenten tot dusver

630

medewerkers Obvion

 

Inzichten Brand tracker

De resultaten helpen Obvion Hypotheken om de marketingdoelstellingen te bereiken. De resultaten worden periodiek meegenomen in het overleg met het mediabureau om finetuning en aansturing in de campagne te bewerkstelligen.

Markteffect geeft door middel van tussentijdse rapportages inzichten in de ontwikkelingen van de gestelde KPI's. Op deze manier kan Obvion snel schakelen indien nodig en zijn zij op elk mogelijk moment in staat om de resultaten in te zien.

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Inzicht in de doelgroep via het Online Community Onderzoek voor RAAK Gazeuse

Effectieve samenwerking in podcastadvertenties tussen BNR en Bitonic

Customer journey onderzoek: Timing Uitzendbureau

Brand tracker: De Mandemakers Groep (DMG)

<p>Bas <span>de Vries</span></p>

Bas de Vries

Client Consultant