Sponsor effectmeting: Aeromexico & PSV

Sponsoreffectmeting Aeromexico & PSV

Aeromexico is de grootste vliegtuigmaatschappij van Mexico en vliegt sinds mei 2016 ook op Nederland. Aeromexico verzorgt een dagelijkse verbinding met Mexico-Stad. Om de naamsbekendheid te verhogen en om te laten zien waar Aeromexico precies voor staat, is Aeromexico in februari 2018 een sponsorship met PSV gestart. PSV heeft warme banden met Zuid-Amerika en in de afgelopen seizoenen in het bijzonder met Mexico. Mexicaan Lozano is één van de uitblinkers bij PSV.

Aeromexico wil de effecten van het sponsorship met PSV, zoals een hogere naamsbekendheid of betere binding met relevante doelgroepen, in kaart brengen en de marketingdoelstellingen nauwkeurig monitoren.

 

Doel

Het meten van het effect van het sponsorship tussen Aeromexico en PSV

Methode

Online vragenlijst ingevuld door PSV-fans en een steekproef representatief voor de Nederlandse bevolking

Effect

Gerichte acties ondernemen op basis van verschillende marketingdoelstellingen, zoals de naamsbekendheid

 

Sponsoreffectmeting

Om de effecten zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen en gedurende de hele looptijd te blijven monitoren en optimaliseren, geeft het onderzoek onder andere inzicht in de algemene wensen en behoeften van consumenten als het gaat om vliegtuigmaatschappijen, naamsbekendheid, imago en overweging van Aeromexico en andere maatschappijen en het effect van de sponsoring onder verschillende doelgroepen rondom PSV en in Nederland.

0-meting

Voorafgaand aan het sponsorship is een zogenaamde 0-meting uitgevoerd, die dient als referentiekader voor vervolgonderzoek. In de vervolgmetingen worden de resultaten vergeleken met de 0-meting om zo het effect van het sponsorship bloot te kunnen leggen.

“We willen met Aeromexico graag groeien in Nederland. Met behulp van het sponsorship en het onderzoek van Markteffect verwachten we ons merk in het komende jaar flink te kunnen ontwikkelen. Markteffect wist de resultaten van de 0-meting al te koppelen aan concrete adviezen die we op korte termijn al in konden zetten.”
Mark Mooren, Country Manager Benelux

 

1934

jaar dat Aeromexico is opgericht

267

miljoen dollar omzet

13.500

medewerkers

4

bestemmingen in Europa


Inzichten Sponsoreffect meting

Naast het stellen van een referentiekader, heeft de eerste meting ook gezorgd voor enkele interessante resultaten die Aeromexico helpen hun marketingdoelstelling te bereiken. Het onderzoek biedt concrete en praktische handvaten waarmee Aeromexico op een effectieve manier haar naamsbekendheid en inhoudelijke bekendheid kan verhogen. Zo kwam duidelijk uit het onderzoek naar voren dat PSV-fans en de algemene Nederlandse bevolking op een andere manier benaderd moeten worden in de communicatie.

Markteffect voert voor verschillende (inter)nationale partijen onderzoek uit om hen inzicht te geven in wat sponsoring voor hen oplevert. Onder andere een jaarlijkse meting voor de Eredivisie, sponsoronderzoek voor verschillende Eredivisie en Eerste Divisie clubs en de edivisie. We zijn niet alleen actief binnen het voetbal en het schaatsen, maar daarnaast ondersteunen we ook de NBB (Nederlandse Basketbal Bond) en de KNLTB (Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond).

Bekijk ook

Om een goed beeld te geven hoe marktonderzoek in de praktijk werkt en wat het u onderaan de streep oplevert, hebben wij enkele mooie cases voor u uitgewerkt. Het kan natuurlijk voorkomen dat u sommige vraagstukken herkent, omdat u deze bijvoorbeeld binnen uw eigen organisatie ook bent tegengekomen.

Terug naar het overzicht

Sponsor effectmeting voor FC Twente om impact sponsorships in kaart te brengen

Imago- en positioneringsonderzoek: Roda JC

Fan onderzoek: KNVB

<p>Michael <span>Petit</span></p>

Michael Petit

Manager Marketing & Client Consultant