Markteffect Imagomonitor

Jaarlijks initieert Markteffect de Markteffect mbo-, hbo- en wo-Imagomonitor. Al ruim 10 jaar kunnen we met deze monitor onderwijsinstellingen helpen op basis van een op maat gemaakte rapportage. Zo kunnen we adviseren over zaken als naamsbekendheid, concurrentiepositie en imago onder potentiële studenten, maar ook onder ouders, decanen en vakdocenten.

Wij werken met

Onderzoek voor alle onderwijsinstellingen in Nederland

Het onderwijs is altijd in ontwikkeling en de manier waarop potentiële studenten zich oriënteren op een vervolgopleiding verandert continu. Het is voor een onderwijsinstelling daarom van belang om goed na te denken over de manier waarop zij hun potentiële studenten aanspreken, maar bijvoorbeeld ook waar zij dit doen en wat die boodschap moet zijn. Veel onderwijsinstellingen worstelen namelijk met de vraag “hoe kan ik er voor zorgen dat ik mijn instroom van vorig jaar overtref?”.

Het begint echter allemaal bij het begin. Om een goede instroom te realiseren zal een onderwijsinstelling ten eerste naamsbekendheid moeten vergaren onder het publiek. Deze naamsbekendheid dient vervolgens voldoende interesse te wekken, zodat potentiële studenten zich ook daadwerkelijk verdiepen in en uiteindelijk oriënteren op de onderwijsinstelling. Dit leidt tot een serieuze overweging van de onderwijsinstelling.

Het imago speelt in alle stappen van het oriëntatieproces een belangrijke rol en is het moeilijkst te beïnvloeden door een onderwijsinstelling. Daarom brengt Markteffect dit voor alle onderwijsinstellingen van Nederland in kaart. Op deze manier kunnen we niet alleen inzichten vergaren in de concurrentiepositie van onderwijsinstellingen, maar is het ook mogelijk om deze resultaten in context te plaatsen en af te zetten tegen de belangrijkste concurrenten.

Om er voor te zorgen dat een onderwijsinstelling effectief aan de slag kan met de resultaten van het onderzoek heeft Markteffect een model ontwikkeld om te achterhalen waar een onderwijsinstelling uitstekend presteert of waar zij juist gaten laat vallen. Op basis hiervan kan Markteffect concrete aanbevelingen doen om de concurrentiepositie van een onderwijsinstelling te verbeteren.

“Als HAS Hogeschool nemen we al sinds 2012 deel aan de Imagomonitor. Het is een professioneel onderzoek wat ons bruikbare inzichten geeft om onze marketing en communicatie richting scholieren elk jaar te verbeteren en effectiever te maken. Naast learnings die je uit de resultaten haalt, zijn er ook elk jaar USP’s waarin wij bevestigd worden. Dit helpt ons als professional onze interne positie te versterken. Kortom de Imagomonitor heeft zowel extern als intern een positief effect!”
Lindsay Kemps-Saitch, Hoofd Communicatie & Marketing HAS Hogeschool

Het 6B-model

De Imagomonitor is onderdeel van het 6B-model van Markteffect. In dit model zijn alle relevante stakeholders voor een onderwijsinstelling opgenomen, waarbij de bijbehorende ‘B’ staat voor de actie die hiervoor van belang is. Het model geeft een overzicht van de belangrijke doelgroepen, inzichten en bronnen die samen inzicht geven in en zorgen voor het imago, de reputatie en de identiteit van een onderwijsinstelling.

Kwalitatieve sessies

Voorafgaand aan het veldwerk van de Imagomonitor worden kwalitatieve sessies gehouden met potentiële studenten voor elk onderwijsniveau om te achterhalen wat zij belangrijk vinden in de keuze voor een onderwijsinstelling. Tijdens deze sessies wordt ingegaan op de aspecten waar zij hun keuze voor een onderwijsinstelling op baseren en hoe deze aspecten ingevuld zouden moeten worden in hun ogen. De resultaten van deze sessies leiden uiteindelijk tot de definitie van de zo gehete benchmark imagoaspecten. De scores van de onderwijsinstellingen op deze imagoaspecten liggen uiteindelijk ten grondslag van de landelijke benchmark imago-index.

Inzichten voor onderwijsinstellingen

Bij Markteffect vinden we het belangrijk er zorg voor te dragen dat u beslissingen kunt nemen op basis van de beste en meest relevant inzichten. Door de jaren heen heeft de Markteffect Imagomonitor verschillende onderwijsinstellingen geholpen de wervingsstrategie te optimaliseren, campagnes te ontwikkelen en open dagen leuker te maken. Op deze manier zijn zij in staat geweest om zich steeds weer onderscheidend op te stellen ten opzichte van de concurrenten.

Wilt u weten hoe deelname aan de Markteffect Imagomonitor uw organisatie verder kan helpen? Neem dan gerust contact op voor meer informatie.

Markteffect 10x FD Gazelle MOAward: Bureau van het Jaar 2020 Top 250 Groeibedrijven 2021

80

Flexibele Veldmedewerkers

75

Fulltime Onderzoeksspecialisten

<p>Davy <span>Zwegers</span></p>

Davy Zwegers

Client Consultant Onderwijs