Phone
Genomineerd voor Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020

Oriëntatie en de studiekeuze

Oriëntatie en de studiekeuze

Scholieren en studenten ervaren steeds meer keuzestress, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Onderwijsinstellingen proberen al in een vroege fase op de radar te komen bij potentiële studenten om:

  • De aandacht te trekken in een (digitale) tijd waar de doelgroep veel prikkels krijgt vanuit allerlei media en beïnvloeders uit hun kring.
  • Hen aan te zetten tot het nadenken over hun interesse, toekomst en de studiekeuze.
  • De interesse te wekken voor de eigen onderwijsinstelling, haar portfolio aan opleidingen
  • Alle mogelijkheden die de onderwijsinstelling biedt om de student goed voor te lichten en voor hem of haar de juiste keuze te laten maken kenbaar te maken.
  • De potentiële studenten daadwerkelijk gebruik te laten maken van alle middelen daar waar een grondige oriëntatie leidt tot een betere, gefundeerde keuze met minder kans op uitval bij start.
  • Uiteindelijk de juiste keuze te laten maken en tot aanmeldingen te komen voor de eigen onderwijsinstelling.
quote

Wist je dat?

“Vmbo scholieren slechts 2 á 3 mbo’s spontaan in hun evoked-set hebben bij het orienteren op een mbo vervolgopleiding? Havisten 3 hogescholen spontaan kunnen noemen en vwo’ers 5 universiteiten?”

“Scholieren zich slechts op 1 of 2 onderwijsinstellingen oriënteren en tevens slechts 1 of 2 open dagen bezoeken.”

Markteffect doet veel onderzoek voor deze fase in de student-journey waaronder de jaarlijkse Imagomonitor waarin de volgende KPI’s voor alle mbo-, hbo- en wo-imagomonitor op het gebied van naamsbekendheid, imago, overweging en voorkeur inzichtelijk worden gemaakt. Daarnaast voert Markteffect ieder jaar een aantal landelijke onderzoeken uit zoals het Nationaal Studiekeuze Onderzoek 2020 (NSKO 2020) en het onderzoek naar ‘De rol en invloed van ouders’.

Daarnaast voert Markteffect voor onderwijsinstellingen maatwerkonderzoek uit om voorlichtingsactiviteiten te evalueren en te verbeteren en toetsen we websites, campagnes, visuele identiteiten onder oriënterende studenten, zittende studenten en panelleden uit ons jongerenpanel.

Ook professionals en werkgevers oriënteren zich uiteraard op de opleidingen, cursussen, trainingen en maatwerktrajecten die u als onderwijsinstellingen aanbiedt. Meer hierover op onze Leven Lang Ontwikkelen pagina.


Meer weten over Oriëntatie en de studiekeuze?


Wilt u meer informatie over deze fase van de student-journey en wat Markteffect voor uw onderwijsinstelling kan betekenen? Neem gerust contact op met Davy Zwegers. 


Davy Zwegers
Client consultant