Phone
Genomineerd voor Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020

De opleiding en de mogelijke vervolgopleiding

De opleiding en de mogelijke vervolgopleiding (Mbo, Hbo, Wo)

Mbo, de huidige mbo opleiding en een mogelijke vervolgopleiding op het mbo

Binnen het mbo onderwijs komt het regelmatig voor dat studenten doorstromen en een opleiding op niveau 1, 2 of 3 opvolgen met een nieuwe BOL of BBL opleiding op niveau 3 of 4. Naast het feit dat de student nog meer kennis opdoet en uiteindelijk een diploma behaald op een hoger niveau biedt het binnenshuis houden van dit type doorstromers een kans voor mbo-onderwijsinstellingen. Immers verhoogd dit de instroom van de niveau 3 en 4 opleidingen en is het bereiken en voorlichten van huidige studenten eenvoudiger dan het targeten en binden van potentiële studenten (scholieren) zonder binding met de onderwijsinstelling.

Het in kaart brengen van de tevredenheid van de huidige opleiding helpt bij het verhogen van de kans op doorstroom. Immers ontevreden studenten overwegen immers eerdere om hun tweede mbo opleiding te volgen bij een ander mbo-onderwijsinstelling.

Markteffect breng middels tevredenheidsonderzoek naast de tevredenheid van de initiële opleiding tevens de doorstroomintentie alsmede de satisfiers en ‘dissatisfiers in de ondersteuning op het maken van een vervolgkeuze in kaart.

Markteffect helpt mbo-onderwijsinstellingen doorstroomintentie alsmede de drivers en road blocks voor het vervolgen van het opleidingstraject binnen de eigen mbo-onderwijsinstellingen in kaart te brengen.

Hbo, de huidige mbo opleiding en een mogelijke vervolgopleiding op het hbo

In het hbo onderwijs is het gangbaar dat een bachelorstudent naar het behalen van een diploma voor de bachelor een master gaat volgen. Uit onderzoek weten we dat de bachelorstudent vrijwel altijd de eigen hogeschool overweegt en raadpleegt voor het volgen van de master. Echter is het maken van de keuze een keuze voor een master van de eigen hogeschool niet altijd voor de hand liggen. Immers de keuze voor de student is reuze, de student stelt zichtzelf veelal in het laatste jaar van de bachelor de volgende vragen:

  • In welke richting wil ik een master volgen? En waar dient de master die ik wil volgen aan te voldoen?
  • Geef ik de voorkeur aan een praktische hbo master of een wetenschappelijke master op wo niveau?
  • Wil ik mijn masteropleiding volgen bij mijn huidige hogeschool, een andere hogeschool of ga ik me oriënteren op een masteropleiding van een universiteit?
  • Ben ik tevreden over mijn huidige hogeschool en welke rol speelt deze tevredenheid of ontevredenheid bij de keuze van de master?
  • Welke andere aspecten zoals het opgebouwde ecosysteem met wonen, sporten en leven spelen mee bij de keuze?

Markteffect helpt hogescholen om de loyaliteit, doorstroomintentie alsmede de drivers en road blocks voor het vervolgen van het opleidingstraject binnen de eigen hogeschool in kaart te brengen. Dergelijke trajecten kunnen uiteraard ook worden vormgegeven voor Associate Degree studenten, zij maken hierbij echter de keuze voor de bachelor als vervolgopleiding.

Wo, de bachelor en een mogelijke masteropleiding bij de universiteit

In het universiteit onderwijs is het gangbaar dat een bachelorstudent naar het behalen van een diploma voor de bachelor een master gaat volgen. Uit onderzoek weten we dat de bachelorstudent vrijwel altijd de eigen universiteit overweegt en raadpleegt voor het volgen van de master. Echter is het maken van de keuze een keuze voor een master van de eigen universiteit niet altijd voor de hand liggen. Immers de keuze voor de student is reuze, de student stelt zichtzelf veelal in het laatste jaar van de bachelor de volgende vragen:

  • In welke richting wil ik een master volgen? En waar dient de master die ik wil volgen aan te voldoen?
  • Geef ik de voorkeur een wetenschappelijke master of kan een meer praktische hbo master ook iets voor mij zijn?
  • Wil ik mijn masteropleiding volgen bij mijn huidige universiteit, een andere universiteit of ga ik me oriënteren (ook) op een masteropleiding van een hogeschool?
  • Ben ik tevreden over mijn huidige universiteit en welke rol speelt deze tevredenheid of ontevredenheid bij de keuze van de master?
  • Welke andere aspecten zoals het opgebouwde ecosysteem met wonen, sporten en leven spelen mee bij de keuze?

Markteffect helpt universiteit om de loyaliteit, doorstroomintentie alsmede de drivers en road blocks voor het vervolgen van het opleidingstraject binnen de eigen universiteit in kaart te brengen.

quote

Wist je dat?

20 tot 30% van de algemene tevredenheid en het feit of de student fan van de onderwijsinstelling positief kan worden beïnvloed door:

Het inzetten op de persoonlijke relatie tussen studie en student. Uit het onderzoek blijkt meerdere malen dat de docent van de student hiervoor dé aangewezen persoon voor is;

  • Waardering te tonen voor kritisch denken van de student;
  • Het aanspreken van probleemoplossend vermogen van studenten stimuleren;
  • Ervoor te zorgen dat studenten zich onderdeel gaan voelen van de onderwijsinstelling. De onderwijsinstelling moet ervoor zorgen dat de student zich identificeert met zijn of haar studie;
  • Ervoor te zorgen dat studenten persoonlijke doelen bepalen om ze zodoende te motiveren voor hun studie.


Meer weten over de opleiding en de mogelijke vervolgopleiding?


Wilt u meer informatie het meten van de motieven van de loyaliteit en doorstroomintenties van mbo/bachelorstudenten en wat Markteffect voor uw onderwijsinstelling kan betekenen? Neem gerust contact op met Davy Zwegers. 


Davy Zwegers
Client consultant