Phone
Genomineerd voor Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020

Alumni

Alumni

Alumni vormen een belangrijke schakel in het verbeteren van de inhoud van opleidingen. Immers fungeren zij in het werkveld als de ideale contacten om opleidingen blijvende te verbeteren en updates te geven. Daarnaast bieden alumni en hun netwerk veel mogelijkheden voor samenwerking op het gebied van Leven Lang Ontwikkelen.

Het opbouwen van een goede relatie met alumni begint al tijdens de studie. Uit diverse onderzoeken blijkt dat daar het fundament dient te worden gelegd voor een goede relatie met de alumnus. Alumni die fan zijn van de onderwijsinstelling en tevreden terugkijken op de opleiding staan namelijk in heel veel gevallen open voor verder contact na het verlaten van de onderwijsinstelling met een diploma.

    • Wist je dat? 72% van hen wil in contact blijven met de mbo-instelling na het behalen van een diploma. Wanneer er enige tijd ‘radiostilte’ is geweest tussen een mbo en alumni, heeft drie op de tien nog maar behoefte aan contact. Bron: Fanonderzoek 2018, Markteffect

Markteffect helpt onderwijsinstellingen met het vormgeven van alumnibeleid op basis van onderzoeksinzichten. Middels de alumni onderzoeken die ons bureau uitvoert geven we onder andere antwoord op de volgend vragen:

  • In hoeverre vervullen uw alumni een functie binnen de sector/opleiding waarvoor zij bij uw onderwijsinstelling een opleiding hebben gevolgd?
  • Hoe kijken alumni terug op de bij uw onderwijsinstelling gevolgde opleiding?
  • Hoe beoordelen alumni het contact met de onderwijsinstelling?
  • In hoeverre sluit de opleiding aan op de huidige werkzaamheden en laatste ontwikkelingen in het werkveld?
  • Welke behoeften hebben alumni ten aanzien van uw onderwijsinstelling?
  • Welke bijdrage willen alumni hebben aan het contact en aanbod voor alumni?
  • Net Promoter Score, in hoeverre bevelen alumni uw onderwijsinstelling aan bij hun netwerk, familie, vrienden en peers? Zowel op het volgen van een opleiding als Leven Lang Ontwikkelen trajecten, stages en vacatures.
quote

Wist je dat?

“Een op de zeven studenten zijn fan van een onderwijsinstelling en 72% van hen wil in contact blijven met de onderwijsinstelling na het behalen van het diploma. Wanneer enige tijd 'radiostilte' is geweest tussen de alumnus en de onderwijsinstelling, heeft slechts 30% nog maar behoefte aan contact.”


Meer weten over Alumni?


Wilt u meer informatie het meten van de behoeften van alumni en wat Markteffect voor uw onderwijsinstelling kan betekenen? Neem gerust contact op met Davy Zwegers. 


Davy Zwegers
Client consultant