Phone

Marktonderzoek in het onderwijs

De onderwijssector is een dynamische, snel veranderende wereld. Markteffect is gespecialiseerd in het uitvoeren van onderzoek voor de onderwijssector. We werken voor ongeveer 80% van alle bekostigde instellingen in het tertiair onderwijs. Zo is Markteffect uitvoerder van de jaarlijkse mbo-, hbo- en wo-imagomonitor. Ook voeren we jaarlijks onderzoek uit naar studiekeuzegedrag onder scholieren.

Ook in 2019 zat Markteffect niet stil. Zo organiseerden we het grootste onderwijscongres van Nederland en brachten we een boek uit waarin te lezen is wat de werkelijke rol van ouders binnen het studiekeuzeproces is.

Onderzoek onder alle stakeholders

Met marktonderzoek helpt Markteffect onderwijsinstellingen bij het vormen van hun beleid voor diverse stakeholdersgroepen zoals (potentiële) studenten, ouders, decanen, mentoren en het werkveld. De maatschappij stelt steeds meer wensen en eisen aan de inhoud van opleidingen en de werkwijze van onderwijsinstellingen. Door het aangaan van de dialoog met uw stakeholders weet u of uw communicatie en werkwijze het juiste effect hebben.

Enkele voorbeelden van marktonderzoek in het onderwijs

Markteffect Imagomonitor

De Imagomonitor geeft belangrijke input voor de marketing- en communicatiestrategie van onderwijsinstellingen. We onderzoeken ieder jaar onder 8.000 scholieren en studenten op welke manier zij zich oriënteren en wat de naamsbekendheid en het imago is van mbo-, hbo- en wo-onderwijsinstellingen. Wilt u meer weten over de Markteffect Imagomonitor? Op deze pagina kunt u hier alles over lezen. 

Nationaal Studiekeuze Onderzoek

Het gedrag en de belevingswereld van scholieren en studenten verandert continu. Daarom onderzoekt Markteffect elke twee jaar wat de wensen en behoeften zijn van scholieren en studenten tijdens het studiekeuzeproces. 

Het Onderwijscongres

Heb je als docent, mentor of decaan te maken met het adviseren, begeleiden of coachen van scholieren of studenten? Ben je verantwoordelijk voor marketing of communicatie binnen een onderwijsinstelling? Ben je bestuurder en verantwoordelijk voor het beleid en de strategie? Of heb je een andere rol binnen of buiten het onderwijs en ben je geïnspireerd geraakt?

Het Onderwijscongres is een unieke mogelijkheid voor alle onderwijsprofessionals om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, kennis en inspiratie op te doen, vakgenoten te ontmoeten en geïnspireerd te worden door toonaangevende sprekers.

Macrodoelmatigheidsonderzoek

Om het succes van een nieuwe opleiding te garanderen, is het cruciaal dat het opleidingsaanbod overeenkomt met de behoeften die bestaan bij werkgevers. Om uw instelling te ondersteunen bij een aanvraag voor een nieuwe opleiding voeren wij al 10 jaar macrodoelmatigheidsonderzoeken uit.

Twee voorbeelden van onderzoek in het onderwijs:

Wat kost marktonderzoek in het onderwijs?

Wij verzorgen voor u:

Kick-off meeting en afstemming

Maatwerk vragenlijst of script

Werving van de juiste respondenten

Analyse en rapportage van de bevindingen

cup icon

Bereken nu binnen één minuut de prijs voor het uitvoeren van marktonderzoek in het onderwijs.

Na het invullen van uw wensen ontvangt u direct een prijsindicatie op uw scherm!

Bereken de prijs
  • Vrijblijvend contact met één van onze research consultants
  • Indien gewenst een offerte op maat binnen 24 uur

 

 


Meer weten over onderzoek in het onderwijs?

 

Wilt u weten welk type onderzoek het best past bij uw vraagstuk in het onderwijs? Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvend advies!


Davy Zwegers
Research consultant