Phone
🏆 Winnaar Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020 🏆

Leisure Belevingsonderzoek

Wat levert een belevingsonderzoek op?

U weet als geen ander dat de klant of bezoeker op de eerste plaats staat. De uitdaging wordt wel steeds groter om bezoekers tevreden te houden: zij verwachten om boven verwachting verrast te worden. De beleving speelt hierin een essentiële rol. Onze Leisure onderzoekers geven inzicht in deze beleving, door de in-en extrinsieke factoren van de doelgroep te achterhalen en door te vertalen. Meningen, associaties en emoties zijn hierbij de belangrijkste ingrediënten die wij al meer dan tien jaar inzetten in onze onderzoeken naar beleving. Hierbij geven we niet alleen inzicht in de beleving van uw doelgroep, maar weten we ook als geen ander hoe hierop kan worden ingespeeld. Een belevingsonderzoek gaat daardoor verder dan alleen een adviesrapport, zodat u meer ambassadeurs uit uw doelgroep kunt halen en/of nieuwe bezoekers aan kunt trekken.

Beleving is ons gedachtegoed. Benieuwd naar onze belevingsonderzoeken? Neem dan gerust en vrijblijvend contact met ons op.

Welke inzichten biedt een belevingsonderzoek?

  • Welk belevingsniveau heeft ons product/ onze dienstverlening en is deze sterk genoeg?
  • Welk beeld, gevoel en identiteit koppelt de doelgroep aan ons merk en komt dit overeen met dat wat we uit willen stralen?
  • Welke waarden zijn essentieel in de beleving van onze doelgroep(en)?
  • Hoe kunnen we de beleving versterken om nog beter in te spelen op de verwachtingen van onze doelgroep(en)?
  • Hoe maken we van onze klanten ambassadeurs, halen we meer uit onze (potentiële) doelgroep en kunnen we succesvoller worden met belevingseffecten?

Verschillende typen belevingsonderzoek

Onder belevingsonderzoek vallen diverse typen marktonderzoek binnen Markteffect. Samen met u bepalen wij welk type belevingsonderzoek het beste aansluit bij uw onderzoeksvraag.

Belevingsmonitor
Tevreden klanten zijn het belangrijkste kapitaal van elke onderneming. Onderzoek heeft aangetoond dat klanten hun keuze voor een bepaald product of bepaalde dienst laten afhangen van hun beleving. De offline klantbeleving is belangrijker dan ooit. Een beleving begint en eindigt bij de klant waarvoor die beleving gecreëerd wordt. Waarom dan alles en iedereen om advies vragen, behalve de klant zelf?

Via de Belevingsmonitor zorgen wij voor een continue meting waardoor u altijd op de hoogte bent en direct kunt inspelen op veranderingen. Via strategisch opgestelde tablets worden op een gebruiksvriendelijke manier drie tot vijf relevante vragen gesteld aan de klant. Deze vragen geven inzicht in de Net Promoter Score (NPS) van een activiteit, product of locatie, maar laten ook zien waar deze score door wordt veroorzaakt. Dit zorgt voor praktische, handzame en toegankelijke uitkomsten waar men operationeel iets mee kan doen.

De antwoorden die uw klanten of bezoekers geven, kunnen direct zichtbaar worden gemaakt door middel van een live dashboard. Hierdoor is het voor uw management mogelijk direct actie te ondernemen, indien nodig. De monitor kan altijd aangepast worden aan uw specifieke wensen en eisen.

Naast inzicht in een live dashboard zorgt Markteffect, indien gewenst, voor een maandelijks of jaarlijks rapport van de resultaten. Dit betreft een diepte-analyse op alle verzamelde resultaten voorzien van een conclusie.

Klanttevredenheid
Is alles naar wens? Of het nu gaat om een merk, product of dienst, de tevredenheid van bezoekers heeft een directe invloed. Waar de focus vaak ligt op het aantrekken van nieuwe bezoekers, is het behouden van de huidige minstens zo belangrijk. Bij klantbehoud draait het allereerst om de tevredenheid. Hoe meer inzicht u heeft op welke manier klanten of bezoekers uw merk of organisatie beoordelen, des te beter u kunt inspelen op de veranderende behoeftes van uw bestaande én toekomstige doelgroep.

Wat levert een klanttevredenheidsonderzoek op?
De klanttevredenheid kent een ongekende invloed op uw organisatie. Waar ontevreden klanten anderen zullen waarschuwen, is er ook een groep klanten die als ‘promoter’ zullen optreden. Een onderzoek naar de klanttevredenheid door onze marktonderzoekers biedt concrete en heldere inzichten in de tevredenheid van uw bezoekers, ten opzichte van uw merk of organisatie. Hierbij wordt er niet alleen gekeken naar de mening van de doelgroep, maar ook in hoeverre uw gestelde doelen worden bereikt. Door onze expertise in beleving zijn wij tevens in staat de inzichten uit een KTO te kunnen vertalen in een concreet advies om de tevredenheid te doen stijgen.

Publieksonderzoek
Bij Markteffect is er veel vraag naar het onderzoeken van een bepaald publiek. Of het nu gaat om een lokaal publiek of een internationale doelgroep: onze onderzoeken variëren van imago en beleving tot het toetsen van concepten. Is uw publiek bekend? Dan gebruiken we enquêtering via email of live op locatie. Is uw publiek onbekend? Dan is een desk studie of panelonderzoek een logische keuze. Een publieksonderzoek analyseert verbanden tussen verschillende groepen, hun interesses en met name hun beleving. De marktonderzoekers van Markteffect weten als geen ander hoe een bezoeker, gast of klant hiervoor benaderd moet worden.

Wat levert een publieksonderzoek op?
Bij publieksonderzoek is de mening van uw bestaande bezoekers of klanten erg belangrijk. Hier gaan de marktonderzoek van Markteffect graag een stapje verder: vaak is het des te belangrijker om te weten welke potentieel publiek u kunt aantrekken. Krijgt u die ene specifieke groep klanten of bezoekers maar niet te pakken? Door ook deze groep mee te nemen in het onderzoek, wordt een duidelijker beeld verkregen van de reden waarom potentieel publiek u juist niet bezoekt en wat hun onderbewuste motieven zijn. Door inzicht te krijgen in hun behoeften komt u erachter waar verbeteringen realiseerbaar zijn die direct invloed zullen hebben op hun bezoekintentie. Markteffect beschikt over een (inter)nationaal consumentenpanel waardoor we zeer gericht en concreet inzicht kunnen geven in de verschillende waarden van uw huidige bezoekers en potentiële bezoekers.

Welke inzichten biedt een publieksonderzoek?

  • Met welke verwachting komt mijn publiek en worden deze ook waargemaakt?
  • Welke segmenten vallen er te ontdekken binnen mijn publiek?
  • Wie zijn mijn potentiële bezoekers en wat zijn hun kenmerken?
  • Waarom zou mijn ‘nog-niet-klant’ wel komen en welke verwachtingen heeft deze?
  • Wat zijn de voornaamste bezoekredenen van mijn publiek?

Meer weten over het Leisure Belevingsonderzoek?

 

Wilt u meer weten over het Leisure Belevingsonderzoek? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie. 


Hans de Jong
Client Consultant Leisure