Phone
🏆 Winnaar Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020 🏆

FMCG - Fysiek Schaponderzoek

Benieuwd naar jouw concurrentiepositie in het winkelschap en of men jouw kiest?

Het fysieke schaponderzoek is een onderzoek naar de beleving en opvallendheid van een product(categorie). Het doel van dit Schaponderzoek is het verkrijgen van inzicht in de drivers en barrières tijdens de oriëntatie en/of aankoop van een product(categorie).

Bij het Markteffect Schaponderzoek wordt een product(categorie) ten opzichte van huidige of potentiële concurrenten beoordeeld in een realistische setting. Respondenten worden één of meerdere keren gevraagd een keuze te maken bij een fysiek nagebootst winkelschap op het kantoor van Markteffect. Hierna volgen diepte-interviews of een groepsdiscussie, waarbij dieper wordt ingezoomd op motieven, gedachten en gevoelens omtrent de keuze(s). Door het maken van keuzes die dicht bij de werkelijkheid liggen te combineren met aansluitend kwalitatief onderzoek worden relevante en valide inzichten in gedrag en motieven gegenereerd.

Bij het Markteffect Schaponderzoek richten we ons op de volgende aspecten:

  • Drivers en barrières om een product(categorie) te overwegen/kopen
  • De opvallendheid, onderscheidenheid en vindbaarheid van een product(categorie) en relevante concurrenten in het schap
  • De beoordeling van een product(categorie) en relevante concurrenten in het schap

Op welk aspect de nadruk ligt en voor welke onderzoeksmethode (diepte-interviews of groepsdiscussies) wordt gekozen, is afhankelijk van de doelstelling van het onderzoek en voorkennis uit eerdere onderzoeken.

Belangrijkste voordelen van het Markteffect Schaponderzoek

    1    Diepgaand inzicht in motieven, beweegredenen en associaties omtrent uw product(categorie)

 

       Praktische aanbevelingen die als input kunnen dienen voor (herziene) positionering/ marketing

 

 

     3    Inzicht in de concurrentiepositie in het schap en welke producten samen met u worden overwogen 

 

     3    Ook te combineren met aanvullend kwantitatief U&A onderzoek en sensorisch (smaak)onderzoek

 

 

 


Meer weten over het Fysieke schaponderzoek?

Bent u benieuwd naar meer informatie omtrent het schaponderzoek?

Neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag verder!


Michael Petit
Marketing Manager / Client Consultant FMCG