Phone
Genomineerd voor Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020

FMCG - Concept Product Fit Test

Product fysiek laten testen of proeven door jouw doelgroep?

Omdat een product uit meer bestaat dan alleen een verpakking of een productidee is het aan te raden om ook het fysieke product door de beoogde doelgroep te laten beoordelen en testen. Je kunt immers wel een goed verhaal vertellen en met een mooi ontwerp de consument verleiden tot een aankoop, maar dat is pas het begin.

Sluit het product wel aan bij de behoeften van de klant, past het bij het merk en voldoet het aan de verwachtingen die men heeft gekregen op basis van het conceptidee en de verpakking? Gaat men het product nogmaals kopen nadat men het heeft geprobeerd of geproefd?

De ME Concept-product-fit test (CPF-test)

Markteffect heeft een online CPF onderzoek ontwikkeld waarmee inzicht wordt verkregen in de acceptatie van het product. Bij een CPF test beoordelen respondenten eerst het concept en daarna het product. Zo wordt vastgesteld of het product bij het concept past en andersom.

Dit geeft een duidelijk inzicht bij de verdere ontwikkeling van het concept en in de potentie (herhaalaankoop) van het product. Voor de optimale gebruikerservaring ontvangen de respondenten hiervoor de producten thuis (in home use test). Op deze manier kan de consument het product testen in zijn eigen omgeving en op de momenten dat ze normaliter soortgelijke producten gebruiken. Dichter bij de werkelijke situatie kom je niet in onderzoek. Indien een in home use test niet mogelijk is, kan Markteffect het de CPF test op een andere locatie uitvoeren.

Gestandaardiseerde opzet

De consument beoordeelt het conceptidee en de verpakking eerst op een aantal vaste aspecten. Daarna wordt het product door de consument daadwerkelijk geprobeerd en leggen we een set van evaluatievragen en optimalisatievragen voor. Tot slot volgen dan nog vragen over de fit met het concept en de koopintentie. Door de semi-geautomatiseerde opzet biedt Markteffect haar klanten op deze manier een duidelijk en effectief instrument om snel en kosten efficiënt inzicht te krijgen in de concept fit van het product. 

Markteffect kan dit onderzoek in diverse landen uitvoeren. Vraag naar de mogelijkheden!

Belangrijkste voordelen & Benchmark

Belangrijkste voordelen CPF-test

  1    Inzicht in de fit tussen concept en product

 

       Snelle en kostenefficiënte oplossing

 

    3    Input om het concept te verbeteren
 

    4    Korte en overzichtelijke rapportage

 

    5    Incl. koopintentie met toelichtingen

Standaard inclusief Benchmark: MPI-Score 

Aan de hand van jarenlang onderzoek heeft Markteffect een gevalideerde benchmark ontwikkeld: de Markteffect Performance Index (MPI). Hierin worden zes verschillende aspecten met elkaar gekruist.

Deze index score zet in één oogopslag de resultaten van deze onderzoeken in perspectief en maakt inzichtelijk of de door u behaalde score een goede score is, of juist niet.


Meer weten over de ME Concept product fit test?

Bent u benieuwd naar meer informatie omtrent de concept-product-fit test?

Neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag verder!


Michael Petit
Marketing Manager / Client Consultant FMCG