Phone
🏆 Winnaar Marktonderzoeksbureau van het Jaar 2020 🏆

Marktonderzoek in de Food & FMCG

Expertise in de Food & FMCG Branche

Markteffect heeft een brede expertise opgebouwd in de Food & FMCG branche en voert al jaren de meest uiteenlopende onderzoeken uit. Het betreft zowel snelle en gestandaardiseerde onderzoeken, als uitgebreide maatwerk trajecten. Het valt of staat echter met het begrijpen van het merk, en dat kan alleen als je de juiste mensen met de juiste ervaring er naar laat kijken.

Specifiek voor de FMCG heeft Markteffect een projectteam samengesteld. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van alle onderzoeken in deze markten. Het team heeft jarenlange ervaring, zowel bij onderzoeksbureaus, bij de merken als bij de fabrikanten. De combinatie tussen deze ervaring, hun enthousiasme en de innovativiteit van Markteffect zorgt ervoor dat we deze markt echt begrijpen.

quote

Het gaat in shopper marketing om waardeproposities te differentiëren naar de behoeften van shoppingsegmenten. Dat is een marktsegmentatie op basis van de factoren die de categorie- en winkelkeuze bepalen.

Bram Nauta, directeur ISMI

Shopper Purchase Journey

De consument komt via verschillende kanalen met het merk in contact. Welk kanaal de klant ook gebruikt (computer, mobiel of de fysieke winkel): de content moet altijd op elkaar zijn afgestemd. Merkbeleving over de verschillende kanalen moet volledig aan elkaar gelijk zijn en onderzoek naar het gedrag van de klant houdt niet op aan de deur van de winkel of bij het verlaten van website. Markteffect brengt voor u de gehele shopper purchase journey, zowel online als offline, in kaart en maakt het relatieve belang van de verschillende touch points inzichtelijk. Aan de hand hiervan kunnen de juiste touch points worden gekozen en wordt de shopper beter bereikt.

Andere voorbeelden van marktonderzoek in FMCG

Ook op alle andere terreinen kan Markteffect u voorzien van de juiste inzichten binnen de consumenten- en retailomgeving. Een paar voorbeelden zijn merkbekendheid en imago-onderzoek, brand kpi tracking, consumer decision tree, consumentensegmentatie (persona’s), campagne effectmetingen, pre testen product introducties, usage & attitude onderzoek en positioneringsadvies.

FMCG is een dynamische markt. De meest opvallende ontwikkelingen de afgelopen jaren zijn de groei van de online verkopen, het toenemende belang van omni channel en daarmee de totale shopper purchase journey. Onze FMCG experts hebben veel kennis en werkervaring binnen deze markt en zorgen niet alleen voor een goed inhoudelijk onderzoek, maar leggen de focus op de juiste doorvertaling en advisering. 

Enkele voorbeelden van onderzoek in de FMCG branche

FMCG Prijsonderzoek

Consumenten kunnen tegenwoordig eenvoudig de prijs van specifieke producten of diensten vergelijken. Het is dan ook belangrijk om producten voor een optimale prijs in de markt te zetten. Inzicht in de prijsgevoeligheid van het product kan helpen om de juiste prijsstrategie te bepalen.

Vleesvervangers Monitor 2020

Markteffect voert sinds 2019 een gedetailleerd monitoronderzoek naar de laatste ontwikkelingen en trends in de plantaardige vleesvervangers markt. De Vleesvervangers Monitor is een uitgebreid onderzoek dat ingaat op de laatste trends en ontwikkelingen in de markt. 

FMCG Schaponderzoek

Het Markteffect Schaponderzoek is een onderzoek naar de beleving en opvallendheid van een product(categorie). Het doel van Markteffect Schaponderzoek is het verkrijgen van inzicht in de drivers en barrières tijdens de oriëntatie en/of aankoop van een product(categorie).

FMCG Concepttest

Een groot deel van alle introducties is binnen 6 tot 12 maanden al weer verdwenen uit het schap. Om inzicht te krijgen in de potentie van productconcepten en daarmee de kans op succes te vergroten is de Markteffect Concepttest het juiste middel.

FMCG Concept-product-fit test

Omdat een product uit meer bestaat dan alleen een verpakking of een productidee is het aan te raden om ook het fysieke product door de beoogde doelgroep te laten beoordelen en testen. Je kunt immers wel een goed verhaal vertellen en met een mooi ontwerp de consument verleiden tot een aankoop, maar dat is pas het begin.

FMCG Usage & Attitude

Usage & Attitude (Markteffect U&A) is een onderzoek naar de algemene beoordeling en gebruik van een specifiek(e) product(categorie). Het doel van U&A onderzoek is het verkrijgen van inzicht in de oriëntatie, de aankoop en het gebruik van een deze product(categorie) onder een geselecteerde doelgroep.

FMCG Shopping Segmentatie

Eén van de onderdelen van deze Koopgedrag Monitor is de Shopping Segmentatie. Het belangrijkste doel van dit onderzoek is achterhalen welke type shoppers er zijn en waarom men bepaalde producten koopt. Met behulp van deze inzichten kunnen merken een maatwerk strategie ontwikkelen per retailer en per product om de rotatie en omzet zo goed mogelijk te kunnen stimuleren.

Twee voorbeelden van FMCG:


Meer weten over onderzoek in de FMCG branche?

 

Wilt u weten welk type onderzoek het best past bij uw vraagstuk in FMCG? Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvend advies!


Michael Petit
Client Consultant

Wat kost marktonderzoek in FMCG?

Wij verzorgen voor u:

Kick-off meeting en afstemming

Maatwerk vragenlijst of script

Werving van de juiste respondenten

Analyse en rapportage van de bevindingen

cup icon

Bereken nu binnen één minuut de prijs voor het uitvoeren van marktonderzoek in FMCG.

Na het invullen van uw wensen ontvangt u direct een prijsindicatie op uw scherm!

Bereken de prijs
  • Vrijblijvend contact met één van onze client consultants
  • Indien gewenst een offerte op maat binnen 24 uur